Recensie: The Book Thief (BIOS)

Openend met een stroomtrein die door een prachtig sneeuwlandschap rijdt en met op de achtergrond een Britse vertelstem, waan je je de eerste paar seconden van The Book Thief in een Harry Potter-film. Niets is echter minder waar – meteen daarop maken we kennis met Liesel Meminger, precies op het moment dat haar broertje overlijdt. Wanneer vervolgens blijkt dat de verteller van dit verhaal de Dood is, die vertelt dat hij en oorlog bij wijze van spreken de beste vrienden zijn, blijken we in een heel anders soort verhaal terecht gekomen. Maar ondanks al het verdriet gaat deze film over moed, vriendschap en doorzettingsvermogen, waarmee The Book Thief overduidelijk solliciteert naar het predicaat ‘feelgood film’.

Na het overlijden van haar broertje wordt Liesel (Sophie Nélisse) door haar moeder naar een pleeggezin gebracht. Ze komt terecht in de Hemelstraat bij de knorrige Rosa Hubermann (Emily Watson) en haar goedhartige echtgenoot Hans (Geoffrey Rush). Een van haar geliefde bezittingen is een zwart boekje, dat ze vond bij de begrafenis van haar broertje. Maar Liesel kan helemaal niet lezen. Wanneer haar nieuwe vader hier achter komt, verzint hij een manier om Liesel aan het lezen te krijgen. Ondertussen bereikt de Tweede Wereldoorlog haar hoogtepunt, en dringt letterlijk bij het gezin Hubermann naar binnen in de vorm van de Joodse vluchteling Max.

Ja, het is weer een film over de Tweede Wereldoorlog en Joodse onderduikers. Maar behalve dat er nooit genoeg over de verschrikkingen van die tijd gepraat kan worden, brengt The Book Thief, de verfilming van Markus Zusaks’ De boekendief, een nieuwe kijk op de geschiedenis. De hoofdpersonen zijn gewone Duitsers, die ieder op hun manier gewoon hun leven proberen te leiden en hun best doen zo goed mogelijk om te gaan met de alomtegenwoordige oorlog. De belangrijkste troef is Liesel, die ondanks de strijd van de Nazi’s tegen intellectuelen een diepe liefde voor lezen en schrijven ontwikkelt – iets dat boekenliefhebbers zeker zal aanspreken. Het hart van de film is dan ook Sophie Nélisse, de ontwapenende actrice die Liesel speelt. Dat is zowel positief als negatief: positief omdat haar blik met sprankelende ogen wanneer ze Max vraagt of hij zijn boeken net als zij gestolen heeft, onbetaalbaar is; negatief, omdat ze letterlijk en figuurlijk in een sprookjeswereld leeft.

Met de jeugdige hoofdrolspelers en door de regie van Downton Abbey-reggiseur Brian Percival heeft The Book Thief een hoog ‘geschikt voor alle leeftijden’-gehalte. De verschrikkingen van de oorlog komen nooit echt dichtbij of liggen er dik bovenop bij de duidelijk herkenbare snottermomenten. Desondanks zal deze film veel harten stelen, mede dankzij de muziek van John Williams (weer dat Harry Potter-tintje!), en liefhebbers van het boek weer even terugvoeren naar de wereld van Liesel.

Ons oordeel:

Bekijk hier de trailer van The Book Thief:

Zou jij deze film graag willen zien?