Recensie: Divergent (BIOS)

Beatrice Prior is zestien jaar oud en woont in het futuristische Chicago. Om de vrede te bewaren is de stad verdeeld in vijf facties: Zelfverloochening, Wijsheid, Onverschrokkenheid, Vriendschap en Oprechtheid. Beatrice behoort tot de factie zelfverloochening, maar voelt zich daar niet thuis. Net als alle 16-jarigen krijgt ze de kans om een factie te kiezen waar zij voor de rest van haar leven bij wil horen. Er wordt een persoonlijkheidstest afgenomen om de keuze voor een factie te vergemakkelijken. Uit de test van Beatrice komt een uitzonderlijke uitkomst: zij is afwijkend (divergent) en past daardoor bij meerdere facties. Ze kiest uiteindelijk voor de factie onverschrokkenheid, waar ze een reeks van gevaarlijke uitdagingen en testen moet ondergaan om er te mogen blijven. Beatrice verandert haar naam in Tris, leert vechten, angsten overwinnen en valt voor haar knappe mentor Four. Ondertussen komt ze erachter dat er een conflict is tussen de verschillende facties die de vrede in de stad in gevaar brengt. Door haar status als afwijkend is Tris ongevoelig voor de methoden die de leiders van onverschrokkenheid gebruiken om de factieleden te beïnvloeden. Samen met Four probeert ze de vrede tussen de facties te bewaren, maar komt erachter dat afwijkend zijn levensbedreigend is.

De trailer van Divergent doet vermoeden dat de film een zusje is van The Hunger Games, maar niets is minder waar. Natuurlijk zijn er parallellen te trekken – het verhaal speelt zich af in een dystopie en de samenleving is verdeeld in verschillende groepen – maar het verhaal staat op zichzelf en kent verder weinig gelijkenissen. De acteerprestaties van de overwegend jonge cast zijn indrukwekkend, waarbij vooral Shailene Woodley (Tris) en Zoë Kravitz (Christina) opvallen door hun natuurlijke manier van acteren. Bij de routiniers vallen vooral Kate Winslet (Jeanine) en Ashley Judd (Natalie) op, waarbij de laatste op sublieme ingetogen wijze zowel een bezorgde moeder als ijzersterke powervrouw laat zien.

Doordat er wat science fiction elementen in het verhaal zitten kent de film soms wat ongeloofwaardigheden, zoals wanneer Tris een mes door de hand van Jeanine gooit, maar dit valt in het niet bij de rest van deze knappe boekverfilming. Er is geen moment waarop de film wat rustig voortkabbelt. De spannende scenes volgen elkaar in hoog tempo op, af en toe afgewisseld met een portie humor, romantiek of verdriet, waardoor je het ene moment met een grote glimlach naar het scherm zit te kijken en het volgende moment je tranen moet wegslikken. Deze afwisseling, evenals het uitstekende plot, de realistische sets en het knappe acteerwerk, maken deze film een absolute aanrader.

Ons oordeel:

Bekijk hier de trailer van Divergent:

Ga jij naar Divergent in de bioscoop?