Recensie: Stille getuige RECENSIE

In Stille getuige is Nikki getuige van een ontvoering. Nadat ze door haar beste vriendin Sara aan het begin van haar straat wordt afgezet, komt een wit bestelbusje razendsnel de straat ingereden. Sara ziet nog net dat Diane, een meisje van haar school, tierend in het busje getrokken wordt. Ze houdt zich schuil achter de struiken en rent daarna naar huis. Het was misschien maar gewoon een spelletje; Diane houdt toch van uitdagingen? Met deze gedachte in haar achterhoofd besluit ze om tegen niemand iets te zeggen. Tot het moment dat ze te horen krijgt dat Diane dood teruggevonden is in het bos. Vanaf dat moment raakt Nikki verstrikt in een wereld waar iedereen haar vijand lijkt te zijn.

Stille getuige is niet zo’n heel dik boek, maar dat maakt het daarom niet minder spannend. Al vanaf het begin word je geconfronteerd met de ontvoering en als lezer denk je onmiddellijk te weten wie erachter zit. Ook Nikki denkt voor de volle honderd procent te weten wie Diane vermoord heeft, maar door bedreigingen durft ze er niet mee naar de politie. Het ergste is dan nog wel dat haar beste vriendin helemaal gek wordt op de mogelijke moordenaar. Helaas kan Nikki niet tot haar doordringen en ziet ze haar hechte vriendschapsrelatie als sneeuw voor de zon verdwijnen. Er lijkt een heleboel niet te kloppen in dat wereldje rondom Nikki, want waarom laat Sara zich als een voetveeg behandelen door die gek? Ik heb er het hele boek mijn hoofd over gebroken, maar ik heb het niet kunnen raden. Pas helemaal op het einde werd ik echt verrast. Wat mij betreft is het boek dus zeker niet voorspelbaar. Ik vond dit een geslaagde jeugdthriller met voldoende spanning om het in een adem uit te lezen.

Was jij ook verrast op het einde?

Stille getuige

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Na een schoolfeest is Nikki getuige van de ontvoering van de populaire Diane. Als een paar dagen later blijkt dat ze vermoord is, komt Nikki in een verschrikkelijke nachtmerrie terecht. En als ze erachter komt dat het busje waar Diane in werd getrokken van Martin is, de nieuwe vlam van haar beste vriendin, weet ze niet meer wat ze moet doen. Zal ze vertellen wat ze weet? Zullen ze haar geloven? Wie kan ze nog vertrouwen? Een nachtmerrie wordt werkelijkheid...

Eva Burgers is rechercheur op de afdeling zware criminaliteit. Daarnaast heeft ze als journalist bij verschillende kranten gewerkt en als redactiemedewerker bij een uitgeverij. Haar liefde voor schrijven en kennis van justitiële zaken combineert ze in haar boeken. Burgers schreef eerder de Spotlight-trilogie. Stille getuige is haar eerste Jeugdthriller.