Recensie: Bakken RECENSIE

Paul Hollywood is jurylid van het tv programma The Great British Bake Off, het bekende bakprogramma dat hier in Nederland Heel Holland Bakt heet en wekelijks vele kijkers trok. Het bleek een groot succes te zijn in een reeks van vele kookprogramma's. Natuurlijk was ik bekend met Heel Holland Bakt en had ik wel eens een aflevering van The Great British Bake Off gezien, maar Paul Hollywood kende ik niet. Zijn boek Bakken met Paul Hollywood is voor mij als bakliefhebster een aanwinst. Er staan vele heerlijke recepten in en ik kon niet wachten om die eens uit te proberen.

Het boek is verdeeld in duidelijke hoofdstukken over diverse soorten brood, croissants en zoete broodjes, koekjes, desserts en cakes en taarten en pasteien. Het eerste hoofdstuk is geheel gewijd aan de basistechnieken van het bakken van brood en ieder hoofdstuk wordt ingeleid met tips. Alle recepten in het boek zijn ook nog eens heel fijn voorzien van een stap-voor-stap uitleg, wat het ook voor beginnende bakkers makkelijk maakt.

Na het boek van voor naar achter en van achter naar voor watertandend te hebben doorgebladerd, heb ik voor mijn eerste bakervaring met Paul Hollywood gekozen voor het maken van chocolade brownies met gedroogde cranberry's. Ik had veel ingrediënten nog in huis en de voorbereiding zou slechts 30 minuten duren.

Ik moest de chocolade samen met boter (au bain marie) laten smelten, eieren en suiker met een handmixer kloppen en vervolgens alle ingrediënten samenvoegen. Als laatste moest ik de cranberry's en gehakte walnoten er doorheen roeren en kon ik het in een laag bakblik (dat ik toevallig onlangs bij Ikea had gekocht) gieten. Toen hoefde ik nog maar 25-30 minuten te wachten om te kijken of ze gelukt waren. En dat waren ze!

Bakken met Paul Hollywood raad ik absoluut aan iedereen aan! Het boek is overzichtelijk, de recepten zijn om te watertanden en heel makkelijk te bereiden.

Zou jij graag een recept uit dit boek proberen?

Bakken

Paul Hollywood

18 april 2014

ISBN 9789461430915
    Uitgever Good Cook
    304 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

How To Bake

Good Cook

Kookboeken

1  2  3  4  5

Breng de bakmagie naar je eigen keuken met de bekroonde en bekende - als jurylid van The Great British Bake Off - bakker Paul Hollywood. In dit basiskookboek staan veel verschillende broden, naast gebak en onweerstaanbare taarten, koekjes en desserts. Elk recept heeft een grondige werkwijze die laat zien hoe je dingen doet, waardoor je iets perfects kunt creëren. Je baksels zien er niet alleen zo uit als in de winkels, maar smaken bovendien vele malen beter. De receptuur is internationaal, van Europese couronne, fougasse en strudel, taartjes en croissants tot Indiase chapati's tot Midden-Oosterse manakish. De technieken worden uitvoerig uitgelegd, onder meer aan de hand van stap voor stap fotografie, waardoor je ieder onderdeel van het bakproces onder de knie krijgt. Dus ga het bakavontuur aan met Paul Hollywood en je zult een geweldige bakker worden!