Recensie: Het geluk, hier en nu RECENSIE

Het geluk, hier en nu is het nieuwste boek van de schrijver van Silver Linings Playbook. Dit gegeven en de sticker die op het omslag van het boek prijkt – voor de lezers van Het Rosie Project – maakten dat ik erg nieuwsgierig was naar het verhaal. Ik ben namelijk groot fan van Het Rosie Project en de film Silver Linings Playbook (ik heb helaas het boek niet gelezen) vond ik ook helemaal geweldig. Het gevaar hiervan was echter wel dat ik vooraf al heel hoge verwachtingen van Het geluk, hier en nu had.

Het verhaal gaat over Bartholomew Neil, een achtendertigjarige man, die al zijn hele leven bij zijn moeder woont. Hij heeft geen vrienden, nog nooit een date gehad en buiten het verzorgen van zijn zieke moeder ook nooit gewerkt. Als zijn moeder overlijdt weet hij dan ook niet wat hij moet doen met zijn leven, ineens staat hij er helemaal alleen voor. Samen met zijn therapeute, die hem helpt met het rouwen en zijn leven op de rails te krijgen, stelt hij twee doelen: een keer met een leeftijdsgenoot een biertje drinken in een café en het bibliotheekmeisje, waar hij al heel lang een oogje op heeft, mee uit vragen. Zal het Bartholomew lukken deze doelen te realiseren?

Het geluk, hier en nu blinkt echt uit in originaliteit vind ik. Want welk boek is er nu nog meer uitsluitend opgebouwd uit brieven aan de Pretty Woman-acteur Richard Gere? Bartholomews moeder was groot fan van de acteur en als Bartholomew na haar overlijden een brief van Richard Gere vindt die zijn moeder jarenlang bewaard heeft, besluit hij de acteur te schrijven. Het hele levensverhaal van Bartholomew lezen wij door de brieven die hij aan de acteur schrijft en dat vind ik ontzettend leuk bedacht.

Zoals eerder al aangegeven waren mijn verwachtingen van het boek vooraf hoog en Het geluk, hier en nu heeft me hierin zeker niet in de kou laten staan. Integendeel. Naast de originaliteitsprijs die het boek volgens mij verdient, leest het verhaal heerlijk weg. De toon van het boek is grappig; het hoofdpersonage Bartholomew lijkt af en toe een beetje wereldvreemd, wat zorgt voor grappige gebeurtenissen en anekdotes. Juist het feit dat het hoofdpersonage in niets op mijzelf lijkt, maakte me nieuwsgierig om door te lezen. De vreemdheid van de karakters in het boek is eigenlijk de kracht van het verhaal. Want als je dacht dat Bartholomew het enige ietwat vreemde karakter in het boek is, dan heb je het mis. Naast bibliotheekmeisje hebben we ook nog Max, haar broer, die Bartholomew ontmoet tijdens een rouwtherapiesessie. Deze jongen, die rouwt om zijn overleden kat, lijkt geen zin te kunnen uitspreken zonder een scheldwoord erin en is er van overtuigd dat aliens hem willen ontvoeren. Juist ja, genoeg ingrediënten voor hilarische gebeurtenissen.

Het geluk, hier en nu kan wat mij betreft nét niet tippen aan Het Rosie Project, maar hij komt zeker in de buurt. Ik begrijp in ieder geval waarom de sticker op het omslag zit. Ik denk namelijk ook dat dit boek door de rest van de Rosie-project-lovers gewaardeerd zal worden!

Wat vond jij van dit verhaal?

Het geluk, hier en nu

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Bartholomew Neil is negenendertig, woont bij zijn moeder en heeft als zij overlijdt, geen idee hoe hij verder moet. Als Bartholomew in zijn moeders spullen een brief van Richard Gere vindt, begint hij brieven te sturen aan de wereldberoemde acteur, in een wanhopige poging zijn verdriet een plek te geven. Ondertussen maken buurtbewoners zich zorgen om Bartholomews toestand. De priester en een bibliothecaris besluiten de eenzame Bartholomew mee te nemen en op zoek te gaan naar zijn biologische vader. Deze zoektocht brengt ze een avontuur, een roadtrip, vriendschap en veel meer dan ze ooit hadden durven dromen.