Recensie: Evenbeeld RECENSIE

Ik hou er altijd wel van: twee verhaallijnen door elkaar, waarvan je moet zien uit te vinden wat ze met elkaar te maken hebben. Ik had in dit verhaal al wel redelijk snel een link gelegd, maar een precieze uitkomst had ik nog niet. Ik was uiteindelijk toch verrast over hoe een vrouw die een paar honderd jaar geleden leefde, een hedendaags meisje het leven kon redden.

‘Oude rotten’ wil ik de auteurs absoluut niet noemen, maar dat ze bakken met ervaring hebben spreekt voor zich. De spanning in beide verhalen wordt feilloos opgebouwd en op de juiste momenten wordt overgeschakeld naar een andere tijd, zodat je altijd op het puntje van je stoel blijft. Hier en daar ergerde ik me een beetje aan de naïviteit van hoofdpersonage Marrit, maar ach, als hoofdpersonages alleen maar rationele keuzes zouden maken, zou er ook geen klap aan zijn.

Het verhaal is keurig uitgewerkt, er wordt langzaam en goed gedoseerd steeds iets meer informatie vrijgegeven. Ik heb al eerder boeken van dit duo gelezen en ook al zou ik ze niet tot de absolute wereldtop rekenen, ze hebben me nog nooit teleurgesteld.

Evenbeeld

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

1628 Een jonge vrouw scheept zich in op een VOC-schip. Ze is zwanger geraakt van een Amsterdamse koopman bij wie ze werkte als dienstmeid en wil in Nederlands-Indië een nieuw leven beginnen.Tijdens een zware storm bevalt ze van een zoon. Niet veel later strandt de Batavia op een koraalrif, waarna meer dan 200 opvarenden op kleine eilandjes moeten zien te overleven. Er volgen maanden van honger, dorst en afschuwelijke moordpartijen. Zal de jonge moeder tijdig worden gered?
    2013 Als de oom van Marrit onverwachts overlijdt, erft ze zijn pand aan de Keizersgracht en ongekend veel geld. Het testament bevat echter een aantal dwingende voorwaarden, die ze niet meteen begrijpt. Als ze op onderzoek uitgaat, ontdekt ze dat haar oom er is ingeluisd door een criminele organisatie. Al snel blijkt dat deze organisatie het ook heeft voorzien op Marrit.