Recensie: Interstellar (BIOS) RECENSIE

Wauw, dit is een van de meest bijzondere films die ik de afgelopen tijd heb gezien. Sciencefiction is normaal gesproken niet helemaal mijn genre, maar voor deze film maak ik graag een uitzondering. Het verhaal spookt nog steeds door mijn hoofd.

In deze film maak je kennis met Cooper, een weduwnaar met twee kinderen. Het verhaal speelt zich af in de toekomst, waar de aarde zo vervuild is dat er bijna geen voedsel meer groeit. Onderzoekers van de NASA (National Aeronautics and Space Administration) hebben een wormgat ontdekt in ons zonnestelsel. Hierdoor is het mogelijk om enorme afstanden af te leggen in de ruimte. De onderzoekers gaan op zoek naar planeten waarop het mogelijk is om te leven, zodat ze de mensheid kunnen redden. Cooper was in het verleden testpiloot voor de NASA. Vanwege zijn ervaring wordt hij gevraagd voor deze missie. Daardoor moet hij de moeilijke keuze maken om de wereld te redden of bij zijn kinderen te blijven. Hij maakt de keuze om de ruimte in te gaan, tot groot verdriet van zijn tienjarige dochter Murphy. Daarbij komt ook nog dat Cooper niet precies weet wanneer, en of, hij terug zal keren. Vervolgens komt er van alles aan bod: robots met ingeprogrammeerde humor, ruimtetijd, een vijfde dimensie, de relatie tussen een vader en zijn dochter en onbekende sterrenstelsels.

Ik wilde deze film al een tijdje zien. Ik had er veel over gehoord, positieve en negatieve verhalen, en ik wist dat hij hoog scoorde op IMDB. Het begin had van mij wat korter gemogen, maar toen het verhaal eenmaal op gang was kon ik er geen genoeg van krijgen. Daarbij zijn de beelden van bijvoorbeeld de ruimtereis en de onbekende werelden erg indrukwekkend. Ook het einde vond ik niet heel sterk, maar de kern maakt eigenlijk alles goed. Wat ik zelf bijvoorbeeld bijzonder vond is dat vanwege de relativiteitstheorie één uur op een van de andere planeten gelijk stond aan zeven jaar op aarde, wat natuurlijk pijnlijk is voor Cooper en zijn medereizigers. De vraag of je voor je eigen familie kiest of voor het redden van de mensheid komt meerdere keren aan bod.
Als je een avondje naar de film gaat met het idee ‘verstand op nul’, dan zou ik een andere film kiezen. De film is niet ‘moeilijk’, maar je moet er wel goed bij nadenken. Naast het denkwerk heb ik ook moeten lachen en huilen bij deze film. Ik vond de film erg indrukwekkend en zou hem dan ook aan iedereen aanraden.

'Do not go gentle into that good night.
Old age should burn and rave at close of day.
Rage, rage against the dying of the light.'

Bekijk hier de trailer:

Interstellar

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Onze tijd op aarde lijkt voorbij, dus begint een groep ontdekkingsreizigers aan de belangrijkste missie uit de geschiedenis van de mens. Ze gaan op zoek naar een plek in de ruimte waar de mensheid kan voortbestaan.