Recensie: Misschien wel niet RECENSIE

1 hartje: omdat het sowieso respect verdient als iemand de creativiteit en discipline heeft om een boek te schrijven en uit te brengen. Ik vind het altijd lastig om zo’n lage waardering te geven. Laat ik voorop stellen dat ieder zijn of haar eigen referentiekader heeft, en dat hoe je een boek ervaart natuurlijk ook veel te maken heeft met je verwachtingen ervan. Als recensent is het vooral belangrijk dat je mensen een beeld geeft van wat ze van het boek mogen verwachten, zodat iedereen zelf kan beoordelen of het iets voor jou is of niet.

In "Misschien wel niet" maak je kennis met Mascha. Ze is hoog opgeleid, heeft een goede baan, en woont in Amsterdam met haar vriend en hun twee kinderen. Je maakt haar vier dagen lang mee, vier dagen waarin Mascha vooral veel aan zichzelf twijfelt. Over haar vriend en haar Facebook-affaire, over of ze een goede moeder is in vergelijking met anderen, over verantwoordelijk leven of juist lekker los gaan, en nog veel meer dilemma’s. Mascha is heel actief op social media en denkt veel na over het wat en waarom van wat anderen daarop plaatsen. Je zou denken dat veel vrouwen zich makkelijk herkennen in Mascha, maar dat vond ik juist het belangrijkste minpunt aan dit boek. Omdat het eerste hoofdstuk nogal hak-op-de-tak is en er allerlei personages geïntroduceerd worden van wie niet snel duidelijk is hoe ze zich verhouden tot Mascha, heb je een nogal chaotische start die niet bijdraagt aan de binding van de lezer aan de hoofdpersoon.  Ook later in het boek werd dat wat mij betreft niet veel beter. Het boek gaat veel over de dood, blikt op een negatieve manier vaak terug naar het verleden, en de eeuwige twijfels en beschouwingen van Mascha vergen zoveel van je geduld dat je jezelf op een gegeven moment hoort denken: Get a grip, herpak jezelf, wordt eens wat positiever, maak een keuze, geniet, doe iets! Het verhaal mist vaart en humor, het is nogal zwaar op de hand.

De schrijfster van dit boek geeft les in filosofie en literatuuranalyse en dat is duidelijk te merken in de schrijfstijl: je moet ervan houden. Dit is geen boek dat vlot en ontspannen weg leest, je moet echt aandachtig en oplettend lezen. Als je een typische chicklit-fan bent dan is dit boek waarschijnlijk geen goed idee. Maar vind je chicklits juist vaak iets te luchtig en eenvoudig qua plot en schrijfstijl en hou je wel van een uitdaging, dan past dit boek misschien juist wel helemaal bij jou.

Misschien wel niet

1  2  3  4  5

In haar nieuwe roman 'Misschien wel niet' beschrijft Jannah Loontjens vier dagen uit het leven van Mascha. Ze woont in Amsterdam, heeft net als haar vriend een goede baan en samen hebben ze twee kinderen. Ze leidt een leven dat exemplarisch lijkt voor deze tijd, waarin een grote keuzevrijheid en social media het leven veraangenamen, maar ook ingewikkeld maken. Mascha beleeft losbandige avonden met haar vrienden, doet haar best een goede moeder te zijn, houdt haar relatie onder de loep en heeft een geheime Facebook-affaire. Dagelijks voert ze de strijd met het nemen van haar verantwoordelijkheden. In 'Misschien wel niet' beschrijft Jannah Loontjens niet alleen de lotgevallen van een jonge vrouw waarin velen zich zullen herkennen, maar behandelt ze ook de belangrijke themaâ s van deze tijd â een tijd waarin het steeds moeilijker wordt om te durven kiezen.