Recensie: Een lied voor Achilles - Madeline Miller RECENSIE

Bijna iedereen kent wel de klassieke “Ilias “ van de Griekse schrijver Homerus. Het epische verhaal van de Trojaanse oorlog, met helden als Odysseus; Hector en Achilles. In “Een lied voor Achilles” vertelt Madeline Miller een groot gedeelte van dit verhaal opnieuw, als onderdeel van de geschiedenis van Patroclus en Achilles.

De jonge prins Patroclus is geen knappe intelligente jongen. Zijn vader minacht hem en vernedert hem als hij de kans krijgt en als Patroclus per ongeluk een jongen doodt, wordt hij verbannen naar het hof van koning Peleus van Phthia, de vader van Achilles.

Patroclus, valt op door zijn afwijkende gedrag en Achilles neemt hem onder zijn hoede. Een innige vriendschap ontstaat en de verlegen, ielige Patroclus vat een diepe liefde op voor de wonderschone Achilles, die als zoon van de zeegodin Thetis, goddelijke gratie en kracht heeft. Als Achilles, door zijn vader naar de Centaur Chiron wordt gestuurd ter voltooiing van zijn opvoeding, volgt Patroclus hem en gedurende de jaren die volgen, worden de twee jongemannen zelfs meer dan vrienden en zijn ze onafscheidelijk. Zelfs Thetis lukt het niet, door Achilles uit te huwelijken, een wig tussen de twee geliefden te drijven.

Als de mooie Helena van Sparta wegloopt met de Trojaanse prins Paris, zijn de Grieken door een verbond, verplicht Troje de oorlog te verklaren. Dit is de kans voor Achilles, die al sinds zijn geboorte bekend staat als ‘Beste der Grieken’, om datgene wat hem door de goden beloofd is, op te eisen: dat hij eeuwige roem zal vergaren en onsterfelijk zal worden. Patroclus, de zachtaardige, is echter niet zo snel en behendig als de formidabele Achilles. Hij wil niet vechten, maar hij kan zijn beminde Achilles ook niet alleen laten gaan. Hij volgt hem de strijd in en door zijn acties krijgt de Trojaanse Oorlog een heftig slot.

Madeline Miller laat Patroclus, als zijnde de ik-persoon, het verhaal vertellen. We zien Achilles door de bewonderende ogen van Patroclus, die de lezer moeiteloos meeneemt in de stroom van intense gevoelens. Miller weet op deze manier het bekende verhaal een geheel nieuw perspectief te geven, door de gebeurtenissen bijna als een film vanuit het oogpunt van Patroclus te laten zien. Hierdoor is het een intieme liefdesgeschiedenis geworden, die je het gevoel geeft alsof je er zelf bij bent en met Patroclus spreekt. Het verhaal laat je niet meer los!

Deze roman is Madeline Millers debuutroman en in 2012 ontving zij de Orange Prize for Fiction hiervoor.

Een lied voor Achilles

1  2  3  4  5

Madeline Miller heeft op bewonderingswaardige wijze de klassieker Ilias opnieuw vormgegeven in een eigentijdse, spannende roman waarvoor ze de Orange Prize 2012 heeft gekregen. Patroclus is een jonge prins, verbannen naar het koninkrijk van Phthia om daar op te groeien met godenzoon Achilles. Achilles is sterk, mooi, een gouden kind: alles wat Patroclus niet is. Maar ondanks hun verschillen raken de jongens innig bevriend, en hun band wordt sterker naarmate ze ouder worden. Dit tot verdriet en woede van Achilles' moeder Thetis, een wrede zeegodin die een hekel heeft aan stervelingen. Als duidelijk wordt dat Helena van Sparta is ontvoerd en alle Griekse mannen verplicht zijn om haar eer te wreken en Troje te belegeren, sluit Achilles zich aan bij het leger, verblind door de belofte van roem. Patroclus, verscheurd door liefde voor en angst om zijn vriend, gaat met hem mee. Zij weten niet dat het lot hen tot het uiterste zal testen en hun zal vragen om een verschrikkelijk offer.