Recensie: Vechten tot je een ons weegt RECENSIE

Femke wil dun zijn. Zodat mensen haar aardig vinden, en andere meiden vriendinnen met haar willen worden. Misschien wil Lotte wel weer vriendinnen zijn als ze dun is… Maar het afvallen gaat te ver. Femke 2; haar andere ik, krijgt steeds meer macht. Het afvallen stopt niet meer, en ze wordt opgenomen in het ziekenhuis. Daar krijgt ze voeding, en ook daar stopt ze niet met afvallen. Femke probeert de voeding weg te gooien, en loopt rondjes in haar ziekenhuiskamer om toch af te vallen. Het gaat steeds slechter met haar, en ze valt steeds meer af. Ze wordt overgeplaatst van ziekenhuis naar ziekenhuis. In één ziekenhuis wordt ze zelfs vastgebonden, omdat ze haar sondevoeding (de speciale voeding) weg probeert te spoelen in de wasbakken. En dan eindelijk komt er een einde aan het vastbinden, Femke mag weg uit het ziekenhuis, maar moet nog wel naar een speciaal huisje. Daar gaat het beter. Er zijn daar meerdere meisjes die het zelfde probleem hebben als Femke. Het gaat steeds beter ze valt steeds minder af, en Femke 2 verliest meer en meer macht. Maar wil Femke haar wel kwijt? Zal ze Femke 2 ooit kunnen opgeven?

Dit is een heel aangrijpend boek over een meisje met anorexia. Ik wist natuurlijk wel van de ziekte, maar niet hoe het zou zijn. Het is een mooi boek, twee boeken ineen. Namelijk: Mijn allerliefste vijand en Zwaartekracht. Zelf vond ik het eerste boek, Mijn allerliefste vijand, een beetje moeilijk om te lezen. Ik vond het gewoon ingewikkeld om over alle problemen te lezen, maar dit boek is ondanks alle problemen prachtig.

Vechten tot je een ons weegt

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

'Zo Femke, hoe is het?' vraagt de dokter.
    'Goed,' zeg ik.
    Hij kijkt vragend naar mama. Ze heeft tranen in haar ogen.
    'Slecht,' zegt ze schor.
    Zie je, stom kind? Je maakt haar verdrietig! galmt het door mijn hoofd.
    Ik ga op de weegschaal. 29,8 kilo. Yes! Weer anderhalve kilo eraf sinds vorige week. Je moet stoppen, je zou tot de 30 gaan, denk ik. Maar de gedachte wordt weggeduwd door Femke 2.
    Ik mag niet stoppen, ik word nu juist mooi.

Femke wil slank zijn. Misschien wil Lotte dan wel weer vriendinnen met haar worden. Maar het loopt uit de hand. Femke 2 - haar andere ik - krijgt steeds meer macht. Ze kan niet meer stoppen met afvallen en wordt opgenomen in het ziekenhuis. Maar zelfs daar geeft ze het niet op. Want hoe vind je de kracht om het gevecht aan te gaan met een vijand die ook je beste vriendin is?

In dit boek zijn twee boeken over Femke gebundeld: Mijn allerliefste vijand en Zwaartekracht.
    Mijn allerliefste vijand was een van de vijf genomineerden voor de Prijs van de Jonge Jury 2010!