Recensie: Weekend Terschelling RECENSIE

Isa staat op het punt om naar Zweden te verhuizen voor haar werk. Voordat ze gaat wil ze nog één keer terug naar de plek waar ze zoveel goede herinneringen aan heeft: Terschelling. Samen met haar zus Daan en beste vriendin Sylvie besluit ze terug te keren naar het vakantie-eiland uit haar jeugd, voor een laatste vriendinnenweekend. Het tripje krijgt echter een dramatische wending als Sylvie spoorloos verdwijnt. Zussen Isa en Daan zijn radeloos en zoeken het hele eiland af, maar er is geen teken van leven van Sylvie te ontdekken. Isa denkt dat Sylvie niet gevonden wil worden en wil de zoektocht staken, maar Daan heeft het gevoel dat er iets niet pluis is. Tijdens hun zoektocht komen Isa en Daan steeds verder van elkaar af te staan en het weekend veranderd in een regelrechte nachtmerrie. Gelukkig komt er hulp uit onverwachte hoek, maar hoe betrouwbaar is een getuige met een beginnende vorm van Alzheimer?

Els Kerkhoven debuteerde in 2012 met het veelgeprezen Gifdochters, nadat zij de Libelle Spannende Verhalenwedstrijd had gewonnen. In haar tweede thriller Weekend Terschelling bewijst zij haar talent opnieuw, waarbij het vooral opvalt dat ze een knap psychologisch spelletje speelt met de lezer. Het verhaal kent geen lange aanloop of gedetailleerde achtergrondschets, maar juist gedurende het verhaal sijpelen steeds meer details over de afzonderlijke levens van de drie vriendinnen het verhaal binnen.  Hierdoor verliest het verhaal niet aan vaart en blijf je nieuwsgierig naar zowel de huidige gebeurtenissen rond het verdwijnen van Sylvie, als wat zich voorafgaand tussen de vriendinnen heeft afgespeeld. Het is wel jammer dat al tijdens de eerste paar hoofdstukken, nog voor de dames goed en wel op Terschelling zijn, de nadruk wordt gelegd op de onderhuidse spanningen tussen de vriendinnen en de twijfels over het tripje. Als hier iets subtieler mee was omgegaan, was het verhaal een stuk spannender geweest. Toegegeven, er zitten zeker een aantal onverwachte wendingen in het verhaal, maar het is geen niet-weg-te-leggen pageturner. Wel is een Weekend Terschilling een heerlijk vlotte vakantiethriller en een absolute aanrader voor de fans van Suzanne Vermeer en Linda van Rijn.

Weekend Terschelling

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Voordat Isa naar het buitenland vertrekt, gaat ze met haar zusje Daan en hun beste vriendin Sylvie nog een keer terug naar Terschelling, het vakantie-eiland van hun jeugd. Ze halen mooie herinneringen op en brengen een bezoek aan Jannetje, de moeder van Loek en Gerben - hun vakantievrienden van vroeger. De trip down memory lane krijgt een dramatische wending als Sylvie spoorloos verdwijnt. Jannetje blijkt de enige getuige, maar zij heeft een beginnende vorm van alzheimer. Hoe betrouwbaar is haar getuigenis?