Recensie: Leona – de teerling is geworpen RECENSIE

Leona is bij uitstek geen chicklit, dat straalt alles aan het boek uit. Te beginnen bij de cover én de titel. ‘Leona – de teerling is geworpen’ wordt me toegeschreeuwd in vette rode en witte letters. Het is duidelijk: ik heb een nieuwe vrouwenthriller voor me liggen.

Ik begin met lezen en al snel ben ik de tijd kwijt. ‘Leona’ is een lekker geschreven boek waar je jezelf in kunt verliezen. Het boek gaat over Leona, een politierechercheur bij de afdeling Ernstige Delicten. Ze heeft een persoonlijkheidsstoornis, waardoor ze zich niet snel hecht aan mensen en een beperkt sociaal leven heeft. Behalve haar twee kinderen kunnen maar weinig mensen op echte liefde van Leona rekenen. Leona neemt ons mee in haar zoektocht naar de dader van een bankoverval. Deze lijkt in eerste instantie gepleegd door een klein meisje, maar wie zit erachter?

Geen dertien in dozijn
Auteur Jenny Rogneby is er goed in geslaagd om de lezer zo te bespelen dat ze het boek niet meer willen neerleggen. Zélfs niet als blijkt dat het allemaal heel anders in elkaar steekt dan je in eerste instantie had verwacht.

Leona – de teerling is geworpen’ is in geen enkel geval een dertien-in-dozijn-thriller. Zonder dat ik teveel in details wil treden (die spoilers zouden namelijk echt de charme uit dit boek halen!), kan ik zeggen dat ik nog niet eerder zo’n boek gelezen heb. En was ik in eerste instantie teleurgesteld in de loop van het verhaal. Maar dankzij Jenny’s schrijfstijl kon ik het boek gewoon niet wegleggen. Ik moést doorlezen.

De Leona-serie
De Zweedse Jenny Rogneby is criminoloog en onderzoeker voor de politie. Dan ben je al een stoer wijf, maar als je dan vervolgens ook nog jouw ervaringen gebruikt om in een ijzersterke thriller om te zetten, verdien je pluspunten. Ik kan niet wachten tot deel twee. Goddank is het een serie. De ‘Leona’-serie is inmiddels aan acht landen verkocht. En terecht.

Leona

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Naakt en onder het bloed loopt een zevenjarig meisje op klaarlichte dag een bank binnen in het centrum van Stockholm. Ze weet met enkele miljoenen weg te komen. De diefstal, uniek in de Zweedse misdaadgeschiedenis, trekt veel media-aandacht, en de buitenstaander Leona Lindberg van Ernstige Delicten wordt op de zaak gezet. Leona heeft een antisocial personality disorder, wat haar sociale leven aanzienlijk beperkt. Behalve voor haar twee kinderen is het voor haar niet mogelijk om echte gevoelens te ontwikkelen. Ze handelt vaak koud en onattent. Ze heeft genoeg van haar bedompte burgerlijke bestaan en wil het allemaal achter zich laten. Hiervoor heeft ze geld nodig, maar door een gokverslaving is ze gedwongen de wet te breken. Dankzij haar lange carrière bij de politie is Leona bekend met de meeste fouten waardoor misdadigers gepakt worden - wat haar de perfecte crimineel maakt.