Recensie: Het Spoor van de Amazones RECENSIE

Diana Morgan is een filoloog*, expert in de Griekse mythologie en al van jongs af aan gefascineerd door de Amazones. Dit komt vooral doordat haar oma beweerde een Amazone te zijn. Toen ze spoorloos verdween liet ze Diana een bronzen jakhalsarmband en een schrift vol mysterieuze tekens na. Als Diana na een lezing over de Amazones over straat loopt, wordt ze aangesproken door een vreemdeling, een man die haar uitnodigt een uiterst geheime archeologische opgraving te bezoeken waar volgens hem het bewijs gevonden is dat de Amazones daadwerkelijk hebben bestaan. In een opwelling besluit ze op zijn uitnodiging in te gaan. Eenmaal daar aangekomen ontdekt Diana een kamer vol met de mysterieuze tekens uit haar oma's schrift en komt ze de naam van de eerste Amazonekoningin tegen, Myrine. Dan ontdekt haar beste vriendin Rebecca dat op het eiland Kreta, waar Rebecca werkt als archeologe, een kleitablet ligt met daarop dezelfde mysterieuze tekens. Dit blijkt het begin te zijn van een bloedstollende, gevaarlijke zoektocht, dwars door Griekenland, op zoek naar de Amazones.

Anne Fortier heeft een ontzettend prettige schrijfstijl. Haar manier van schrijven zorgde ervoor dat de beschreven gebeurtenissen tot leven kwamen en ik helemaal in het verhaal op kon gaan. In haar dankwoord geeft Fortier aan dat ze haar verhaal in een zo stevig mogelijk historisch kader heeft geplaatst, maar dat het verhaal verder in grote mate fictie is. Dat kon mij echter niet deren, want wat een heerlijk boek is dit!
Toegegeven, de manier waarop Diana in het avontuur belandde was misschien niet helemaal realistisch. Op het vliegveld wordt ze namelijk naar een ander vliegtuig geleid dan ze dacht, bestemming onbekend. Vervolgens wordt ze achtergelaten in een hotel en even later door een tweede onbekende man met de auto naar een tweede onbekende bestemming gereden. En gedurende die reis weigeren haar begeleiders Diana iets te vertellen over zichzelf, waar ze naar toe gaan of de reden voor de geheimzinnigheid. Eh.. wat? Ik vond Diana hier dan ook behoorlijk naïef en kon de keuzes die ze maakte niet zo goed begrijpen.
Maar toen begon het boek pas echt en al snel was mijn lichte irritatie als sneeuw voor de zon weer verdwenen, want wát een spannend en meeslepend avontuur ontvouwt zich vervolgens! Aan één stuk door vliegen de spanning en actie, de ontdekkingen en de plotwendingen je om de oren. Het boek is hierdoor vrijwel onmogelijk om weg te leggen, want je móet gewoon weten wat er nu weer gaat gebeuren. Diana's zoektocht wordt afgewisseld met een parallel - hetzij vele eeuwen eerder - lopend verhaal over Myrine, de eerste Amazonekoningin. Op een hele knappe manier verweeft Fortier beide verhalen zodat Diana Myrine's stappen naloopt zonder dat dit voorspelbaar of vervelend wordt. Fortier weet het voor elkaar te krijgen dat de verhalen zich altijd precies op een spannend moment afwisselen. Ze weet je voortdurend met cliffhangers aan het lezen te houden. Je wil tijdens het lezen achter de waarheid komen over de Amazones, over de mensen met wie Diana zich in het Amazone avontuur stort en over Diana's oma, met wie het eigenlijk allemaal begon.
Eigenlijk kan ik - naast het lichtelijk onrealistische begin - maar één ander punt van kritiek verzinnen.  Ik had namelijk bij een aantal momenten in het boek het gevoel dat het verhaal wel zo'n beetje afgelopen was, ware het niet dat ik nog dik tweehonderd pagina's moest. Ik denk dat Het spoor van de Amazones net zo meeslepend en spannend was geweest als Diana's avontuur iets was ingekort. Samen met het onrealistische begin heeft dat me doen besluiten dit boek niet vijf maar vier hartjes te geven. Maar laat dat je vooral niet tegenhouden! Ik heb echt ontzettend genoten van iedere bladzijde en ik raad iedereen met ook maar een klein beetje interesse in mythologie en/of de Amazones dan ook aan om dit boek te gaan lezen!
* Een filoloog bestudeert oude, vaak dode, talen door naar geschriften te kijken in samenhang met de cultuurgeschiedenis van een volk.

Het spoor van de Amazones

1  2  3  4  5

Een mysterieus dagboek als leidraad voor een fascinerende geschiedenis

Diana Morgan, expert in de Griekse mythologie, is al sinds haar jeugd gefascineerd door de Amazones. Vooral omdat haar excentrieke grootmoeder beweerde er een te zijn - voordat zij spoorloos verdween. Het enige wat Diana nog van haar heeft, is een dagboek vol mysterieuze tekens.

In een opwelling gaat Diana in op een uitnodiging om een archeologische opgraving te bezoeken. Daar stuit ze op de naam van de eerste Amazonekoningin, Myrine, die de Middellandse Zee overstak in een moedige poging haar ontvoerde zusters te bevrijden van de Griekse veroveraars.

Diana zet haar reputatie - en haar leven - op het spel als ze verzeild raakt in een bloedstollende jacht, dwars door Griekenland, op de legendarische schat van de Amazones.