Recensie: De vrouwen van Fred RECENSIE

Tineke Beishuizen kende ik eigenlijk alleen maar uit de Libelles die ik vroeger bij mijn oma las. Dus toen ik vorig jaar Wat doen we met Fred? las, een thriller van dezelfde auteur, verwachtte ik toch een beetje een oude-dames-thriller. De vlotte, grappige en soms zelfs een tikje stoute schrijfstijl van Tineke Beishuizen verraste me. Ik was daarom erg benieuwd naar het vervolg De vrouwen van Fred.

De vrouwen van Fred speelt zich tien jaar na de dood van Fred af. Tess heeft haar leven weer aardig op de rit. Haar carrière heeft een vlucht genomen nadat ze eindelijk het boek heeft geschreven waar ze zo lang mee bezig was. Maar op persoonlijk gebied is het toch wat leeg geworden. Na het vertrek van Pé is er geen andere man in haar leven meer geweest, en na de dood van Fred is haar vriendinnengroep helemaal uit elkaar gevallen. Tot de dochter van één van haar vriendinnen opduikt. Hoewel de gebeurtenissen die dat in gang zet de inspiratie voor Tess’ nieuwe boek blijken te zijn, weet ze niet zeker of het verstandig is om de vriendinnen weer bijeen te krijgen. Want hoe gevaarlijk kan het zijn als het verleden wordt opgerakeld?

De vrouwen van Fred is een vermakelijk boek, maar eigenlijk vooral interessant wanneer je ook Wat doen we met Fred? hebt gelezen. Het is een stuk minder spannend dan zijn voorganger en wordt daarom ook neergezet als een roman in plaats van een thriller. Toch heeft het boek een spannende ontknoping, die vragen uit allebei de boeken beantwoordt en het verhaal daarmee mooi afsluit. De vrouwen met Fred is net als zijn voorganger makkelijk te lezen, en een perfect boek voor de koude wintermaanden!

De vrouwen van Fred

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het is tien jaar na de moord op hun gemeenschappelijke vriend Fred, en Tess, Caroline en Minke zijn nog steeds vriendinnen. Ze denken stuk voor stuk de geschiedenis met de vermoorde Fred en Vera achter zich te hebben gelaten, maar dan duikt de dochter van Vera op. Ze beweert dat ze het dagboek van haar moeder heeft gevonden, maar ze durft het niet te openen. De vriendinnen proberen te achterhalen wat de dochter van Vera weet en kijken terug op het verleden: wie deed het met Fred en wie moet zich bedreigd voelen... Wie deed het met Fred? is het afzonderlijk te lezen vervolg op het zeer succesvolle Wat doen we met Fred?