Recensie: Nobody RECENSIE

Marelle Boersma is niet de eerste de beste thrillerschrijfster. Met thrillers als Vals Alarm en Ik Volg Je op haar naam waren de verwachtingen van haar nieuwste thriller Nobody erg hoog. Heeft ze deze verwachtingen waar kunnen maken?

Vivian is lerares op een middelbare school en maakt zich zorgen over één van haar leerlingen. De 17-jarige Lynn is afwezig en stil, en lijkt zich steeds meer in haar eigen wereldje terug te trekken. Vivian denkt dat Lynn het slachtoffer is van misbruik, maar Lynn vertelt haar niets. Wanneer Vivian op zoek gaat naar de waarheid, komt ze achter gruwelijke zaken, en uiteindelijk achter de vreselijke waarheid, die veel erger is dan ze ooit had kunnen bedenken.

Marelle Boersma staat erom bekend dat ze actuele misstanden in haar thrillers verwerkt. Vaak zijn deze gebaseerd op waargebeurde verhalen. Ook in Nobody is dit het geval. In het boek staat misbruik centraal, een zwaar en pittig onderwerp. Als er weinig bewijzen zijn, is het dan niet waar? Om het te kunnen stoppen, moeten we het geloven, is een citaat uit Nobody. Wat je leest, is vaak zo bizar en zo onvoorstelbaar, dat je stiekem hoopt dat het allemaal fictie is. Dat is het helaas niet, want Boersma heeft waargebeurde ervaringen in een fictieve setting geplaatst, waardoor bepaalde elementen fictie en andere non-fictie zijn. Een huiveringwekkende gedachte…
De titel Nobody heeft een tweeledige betekenis, en vat het boek perfect samen. De titel is kort en krachtig, maar zo treffend! Een betere titel had de schrijfster niet kunnen kiezen.
Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld. Zo krijg je het verhaal van meerdere kanten te zien, en wordt beetje bij beetje duidelijk wat er met Lynn aan de hand is. De spanning wordt zo ook langzaam opgebouwd, en is in het gehele boek aanwezig. De spanning komt uiteindelijk tot een climax, met een enorm verrassende wending. Boersma schrijft bovendien erg fijn: korte zinnen, makkelijk taalgebruik en korte hoofdstukken. Verder wordt de omgeving uitgebreid omschreven, waardoor het lijkt alsof je er echt bij bent. Ook de karakers en verhaallijnen zijn goed uitgewerkt. Je leeft helemaal met de karakters mee.

Om niet teveel te verklappen, moet ik helaas wat vaag over de inhoud blijven. Wat ik wel kan zeggen, is dat Nobody echt heftig en aangrijpend is om te lezen. Nadat je het boek hebt gelezen, blijft het zeker nog een paar dagen in je gedachten. Het is zware en pittige kost, maar zeker de moeite waard om te lezen!

Nobody

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Vivian maakt zich zorgen over een van haar leerlingen in 5 HAVO. De 17-jarige Lynn is afwezig en stil tijdens de lessen en lijkt zich meer en meer terug te trekken. Vivian vermoedt dat het meisje seksueel wordt misbruikt. Maar omdat de vader van Lynn wethouder is, zal ze omzichtig te werk moeten gaan. Dan wordt er een jongen vermist en blijkt Lynn hem te kennen. Waarom blijft ze zwijgen? Is Lynn de sleutel tot een veel groter probleem?