Recensie: Point Nemo en het drijvende eiland RECENSIE

Recensie: Point Nemo en het drijvende eiland

In Cubaanse sigarenfabrieken van vroeger werden de fabrieksarbeiders voorgelezen tijdens hun werk. Eén van die arbeidsters was Dulcie, ze had zo de mooiste romans uit de wereldliteratuur gehoord. Later kwam ze met Arnaud naar Frankrijk om daar samen een sigarenfabriek te beginnen. Toen de fabriek niet liep en ze moesten stoppen raakte Dulcie van verdriet in een coma. Arnaud begon uit de romans waarvan zij altijd had verteld dat het haar favorieten waren een verhaal samen te stellen. Hij las dit verhaal voor aan Dulcie in de hoop dat het haar zou laten ontwaken. Arnaud mocht het verhaal ook voorlezen in de e-readerfabriek waarin zijn oude sigarenfabriek was veranderd.

Dit avonturenverhaal volgt een groep met personages die uit allerlei verschillende verhalen lijken te zijn opgedoken op hun zoektocht naar een gestolen diamant. Het is een fantasievol verhaal dat de lezer, of luisteraar in dit geval, meeneemt over de hele wereld met als uiteindelijke bestemming Point Nemo en het drijvende eiland. Tussen de regels door worden de fabrieksarbeiders ook nog een beetje opgevoed door wat lichte kritiek op de manier waarop de mens in de eenentwintigste eeuw leeft.

Het avonturenverhaal dat Arnaud voorleest wordt per hoofdstuk in het boek afgewisseld met een hoofdstuk over Arnaud zelf of over de werknemers van de e-readerfabriek. Het blijft lange tijd onduidelijk wat het nut hiervan is. Je wordt als lezer steeds uit het verhaal gehaald om een schijnbaar willekeurig hoofdstukje te lezen over een fabrieksarbeider. Naar mate het verhaal vordert zie je echter steeds meer een soort kruisbestuiving tussen de twee verhalen. Het avonturenverhaal inspireert de fabrieksarbeiders bepaalde beslissingen te nemen, maar er zijn juist ook gebeurtenissen die lijken door te dringen tot in het verhaal dat Arnaud vertelt. Zo verweeft Jean-Marie Blas de Roblès de verhalen kunstig tot één geheel.

In Point Nemo en het drijvende eiland weet de schrijver verhalen uit de wereldliteratuur op een originele manier door elkaar te husselen tot een nieuw en modern verhaal. Het is een boek dat het idee wekt dat een mooi verhaal het leven van de lezer kan veranderen.

Point Nemo en het drijvende eiland

1  2  3  4  5

In de e-readerfabriek van meneer Wang worden de arbeiders dagelijks voorgelezen, zoals vroeger de sigarenmakers in het Caraïbisch gebied. Het avonturenverhaal dat ze te horen krijgen wordt 's avonds voorbereid door voorlezer Arnaud, die een parallelle wereld schept. Elementen en personages uit de boeken van Jules Verne, Arthur Conan Doyle, H.P. Lovecraft en vele andere schrijvers worden door hem nieuw leven ingeblazen. Een groep onvergetelijke figuren gaat op zoek naar een gestolen diamant. De wilde tocht leidt hen uiteindelijk naar de Pool van ontoegankelijkheid, Point Nemo, het punt dat het verst verwijderd ligt van enige kustlijn. Daar treffen ze een eiland vol verrassingen aan.