Carry On - Rainbow Rowell RECENSIE

Carry On - Rainbow Rowell

Voor magiër Simon Snow is zijn laatste jaar aan Watford aangebroken. Zijn voorgaande jaren zijn echter niet vlekkeloos verlopen. De Sleur probeert Watford continu aan te vallen, en Simon lijkt zijn prooi te zijn… Volgens een profetie is Simon namelijk de Uitverkorene die de Sleur zou moeten kunnen verslaan. Wanneer na de vakantie zijn kamergenoot Baz niet komt opdagen, krijgt Simon het gevoel dat er iets niet helemaal klopt. Waar is Baz gebleven? En wat moeten ze doen om de Sleur te stoppen? Wie is de Sleur eigenlijk precies?

Wanneer je het boek Fangirl van Rainbow Rowell gelezen hebt, heb je al kennis kunnen maken met Simon Snow. Simon Snow is in Fangirl een door de schrijfster verzonnen boekenreeks. Ik vond het daarom zo leuk dat Rainbow heeft gekozen om nog een heel apart boek over Simon te schrijven! Omdat Carry On gaat over het laatste jaar van Simon op Watford, kan er vanuit worden gegaan dat dit boek als laatste in de fictieve Simon Snow-reeks dient. Erg leuk verzonnen!

In Carry On laat Rainbow haar fantasie de vrije loop gaan. Het is een fantasy boek, maar het is niet zo dat het lijkt alsof het boek door een andere schrijver geschreven is. Rainbow beschrijft nog steeds die fijne dialogen en duidelijke gedachten van de personages, zoals ze ook in Fangirl en Eleanor & Park doet. Het boek is dus erg in een contemporary-stijl geschreven, alleen dan in een andere wereld. Ik hou echt van vrijwel alle personages die in het boek voorkomen, en vooral van Simon’s beste vriendin Penelope. Ze was zo lief en ze stond altijd voor hem klaar, en je krijgt niet als lezer de indruk dat zij met Simon omgaat omdat hij de Uitverkorene is. Je leest ook dat er tussen hen niets meer speelt dan vriendschap, en dat vond ik vooral heel fijn. Een meid die jarenlang met een jongen om kan gaan, zonder hopeloos verliefd op hem te worden.

Het boek is echt lekker dik! Het telt 500 pagina’s, en daar schrok ik in het begin best van. Maar door de vlotte schrijfstijl is het boek zo uit. Rainbow laat haar personages zo tot leven komen, dat je niet eens in de gaten hebt dat er bijvoorbeeld weer 50 pagina’s voorbij zijn gevlogen. Dit komt ook omdat het boek is opgedeeld uit korte hoofdstukken, die worden verteld vanuit verschillende perspectieven. In het begin wordt er een aantal keer mysterieus geschreven vanuit het perspectief van ene Lucy, terwijl je als lezer helemaal niet weet wie dat is. Het boek brengt dus zeker spanning met zich mee, omdat je wil weten wie die Lucy is en waar ze opeens vandaan komt.

Carry On is een aanrader voor iedereen die genoten heeft van Fangirl. Maar ook als je nog niet bekend bent met de boeken van Rainbow Rowell maar wel van een magisch tintje houdt, is Carry On ook zeker aan te raden!

Carry On - Rainbow Rowell

Carry On

1  2  3  4  5

Simon Snow wil gewoon relaxen en genieten van zijn laatste jaar op de Watford School of Magicks, maar iedereen valt hem lastig. Zijn vriendin heeft het uitgemaakt, zijn beste vriend is een plaaggeest, en zijn mentor probeert hem in de bergen te verstoppen, waar hij misschien veilig zal zijn. Simon kan niet eens blij zijn met het feit dat zijn kamergenoot en oude rivaal spoorloos verdwenen is, omdat hij zich zorgen blijft maken over het kwaad. En er zijn spoken. En vampiers. En verschrikkelijke, duivelse dingen die proberen om Simon neer te halen. Als je 's werelds krachtigste magiër bent, kun je nooit even relaxen en genieten.