Isabel Wolff over Op het tweede gezicht

Isabel Wolff is een Britse schrijfster van formaat. Eerder schreef ze onder andere Villa Vintage en haar boeken zijn in bijna dertig landen verschenen. Onlangs kwam er een nieuw boek van haar uit:
Op het tweede gezicht. Tijd voor Chicklit.nl om haar wat vragen te stellen.


Chicklit.nl: Hoe ziet een doodgewone dag in het leven van Isabel Wolff eruit?
Isabel Wolff: Ik sta op en breng mijn kinderen naar school. Dan ga ik achter mijn bureau zitten en probeer ik vijf uur lang aan mijn boek te werken, in plaats van statusupdates op Facebook te delen, tweets de wereld in te sturen en handtassen aan te schaffen op e-Bay. Ik heb namelijk altijd een deadline die ik moet halen!

Chicklit.nl: Je nieuwste boek Op het tweede gezicht gaat over portretschilder Ella. Hoe kwam je op dit idee?
Isabel Wolff: In al mijn boeken geef ik het hoofdpersonage een interessante carrière, niet eentje die op de achtergrond speelt, maar eentje die van essentieel belang is voor het verhaal. Het idee om een roman over een beeldend kunstenaar te schrijven begon op gegeven moment mijn gedachten te domineren. Steeds meer begon ik te denken aan een portretschilder en aan de vreemde, plotselinge intimiteit tijdens de schildersessies. Als je jezelf laat schilderen, sta je eigenlijk toe dat een vreemde urenlang elke vierkante centimeter van je gezicht bestudeert. Ik raakte gefascineerd door deze gedachte en door het idee dat een portretschilder niet alleen iemands lichaam maar ook de ziel schildert. Ook heb ik mezelf afgevraagd hoe het moet zijn om daar te zitten als je geschilderd wordt. Met dit in gedachten begon ik een roman over een portretschilder, de mensen die ze schildert, hun geheimen - en hun leugens.

Chicklit.nl: Heb je veel research gedaan voor het boek en op wat voor manier?
Isabel Wolff:
Ik heb heel veel research voor het boek gedaan. Ik ben zelf geen kunstenaar, maar heb met verschillende belangrijke Britse portretschilders gepraat over de processen van het portretteren. Over hoe het komt dat ze in staat zijn om een ander mens zo levensecht te schilderen. Ook las ik een hoop boeken over portretteren, zodat ik kon begrijpen hoe Ella zou denken. Tot slot liet ik mezelf schilderen door de Britse portretschilder Anastasia Pollard. Ik wilde weten hoe het voelde om geschilderd te worden: het was een interessante en plezierige ervaring. Met dit schilderij als resultaat. 

Chicklit.nl: Hoe lang heb je erover gedaan om Op het tweede gezicht te schrijven?
Isabel Wolff:
Ik heb er ongeveer achttien maanden over gedaan. Eigenlijk veel te lang, maar ik was druk met mijn gezin en het was daardoor soms moeilijk om me te concentreren! Maar ik had het niet anders gewild.

Chicklit.nl: Waarom heb je ervoor gekozen om het boek in de eerste persoon te schrijven?
Isabel Wolff: Al mijn boeken zijn geschreven in de eerste persoon. Technisch gezien is het moeilijk omdat de lezer alleen ziet wat de ik-persoon ziet. Maar het geeft meer ruimte voor dramatische ironie - de lezer kan beseffen dat dingen niet helemaal zijn zoals ze lijken voordat de ik-persoon dit zelf doet. Ik denk ook dat het schrijven vanuit de eerste persoon de stem van de hoofdpersoon meer warmte en directheid geeft.

Chicklit.nl: Zijn er overeenkomsten tussen jou en hoofdpersonage Ella?
Isabel Wolff:
Op het eerste gezicht zijn er weinig overeenkomsten tussen mij en Ella. Om te beginnen kan ik totaal niet schilderen. Ik heb ook niet dezelfde achtergrond als Ella, omdat mijn vader wel een hele goede vader was en altijd voor me klaarstond. Ook ben ik nog nooit verliefd geworden op de verloofde van iemand anders, laat staan op die van mijn zus! Ella lijkt wel op mij qua manier van denken en hoe ze reageert op andere mensen. Ze ontfermt zich over anderen, probeert het goede te doen maar maakt soms ook fouten.

Chicklit.nl: Waarom zou iedereen Op het tweede gezicht moeten lezen?
Isabel Wolff: Het is echt moeilijk om dat over je eigen boek te zeggen, maar ik denk omdat het een luchtig boek is, maar toch met veel diepte. Het gaat over hoe anderen ons zien in vergelijking met hoe we onszelf zien: over hoe we onszelf portretteren. Het gaat er over hoe snel we over iemand oordelen en het gaat ook over geheimen. Het is moeilijk te geloven, maar mensen zijn echt in staat grote geheimen voor hun familie te bewaren - bijvoorbeeld dat ze nog meer kinderen, een crimineel verleden of enorme schulden hebben. Ik ben altijd gefascineerd geweest door het idee van het contrast tussen het leven van iemand aan de oppervlakte en het leven daaronder.

Chicklit.nl: Ben je op dit moment bezig met een nieuw boek? Kun je ons er iets over vertellen?
Isabel Wolff:
Het boek waar ik op dit moment aan werk heet Ghostwritten. Het heeft eigenlijk een heel belangrijk Nederlands thema. In het boek gaat ghostwriter Jenni naar Cornwall om het verhaal van een oude Nederlandse vrouw Klara te schrijven. Alhoewel Klara 60 jaar op een boerderij in Cornwall heeft gewoond, groeide ze op op een rubberplantage in Nederlands-Indië. Haar verhaal gaat over de Japanse bezetting, toen Klara met haar moeder en kleine broertje in een kamp werd gestopt onder verschrikkelijke omstandigheden. Op 80-jarige leeftijd besluit Klara haar verhaal voor het eerst te vertellen.

Op het tweede gezicht

  • Auteur:

    Isabel Wolff
  • Verschenen:

    9 november 2012
  • Uitgave:

    ISBN 9789032512965
    Uitgever De Kern
    352 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

    The Very Picture of You
  • Uitgever:

    De Kern
  • Genre:

    Feelgood/ Chicklit
  • Onze waardering:

             
  • Members waardering:

    1  2  3  4  5 
    (9 stemmen)
  • Omschrijving:

    Ella is portretschilder, en ze begint bekend te worden. Haar leven ziet er zonnig uit, ook al wil haar moeder niets vertellen over de reden dat haar vader hen lang geleden verliet en is haar zusje Chloe verloofd met de veel te gladde Nate. Als Chloe Ella vraagt om Nate te schilderen kan ze niet weigeren. Maar de uren die ze in de studio zitten brengen nieuwe feiten aan het licht, en Nate blijkt op het tweede gezicht niet zo onbetrouwbaar als hij leek. En dat brengt Ella in een lastig parket...

Meer info

Toegevoegd door:

Nieuwste artikelen

  • De schaduwkoningin - Marianne en Theo Hoogstraaten

  • Later als ik groot ben - Marian Keyes

  • Het Zijden Huis - Kayte Nunn

  • De vier windstreken - Kristin Hannah

  • Tokio voor altijd - Emiko Jean

Gerelateerde artikelen

  • 9 tv-koppels die in het echt beste vrienden zijn

  • De 10 populairste chicklit schrijfsters

  • GEZOCHT: Chicklit.nl zoekt stagiaire!

  • 5x Romantische zwijmel-films voor Valentijnsdag

  • Vijftig tinten vrij

Zoek in artikelen