Het bliksembezoek van Marie Darrieussecq

Marie Darrieussecq wordt genoemd als één van de origineelste en opmerkelijkste schrijvers van Frankrijk. Onlangs bracht ze een bliksembezoek aan Amsterdam om haar nieuwste boek te promoten: Solange, over de verwarrende wereld van een pubermeisje. Gelukkig had ze alle tijd om Chicklit.nl te woord te staan en iets meer te vertellen over het - op haar eigen jeugd geïnspireerde - boek.


Chicklit.nl: Had je een doel met het schrijven van Solange?
Marie Darrieussecq: Jazeker, een erg ambitieus doel zelfs: ik wilde de waarheid vertellen over meisjes. Boeken worden naar mijn idee altijd geschreven omdat iemand zijn of haar waarheid niet terug kan vinden in andere boeken of films. Er zijn al zoveel boeken geschreven over wat meisjes vinden, wat ze voelen als ze seks hebben, over alle misverstanden tussen mensen. Maar ik wilde vertellen wat ik had meegemaakt toen ik jong was.
 
Chicklit.nl: Waar kwam de inspiratie voor Solange vandaan?
Marie Darrieussecq: Solange is geen autobiografisch boek, maar ik heb me tijdens het schrijven wel laten inspireren door mijn eigen tienertijd. Ik heb voor het eerst de tijd genomen in mijn eigen dagboeken van toen te duiken. Ik hield tussen mijn veertiende en zestiende een dagboek bij op cassettebandjes, dus ik moest op zoek naar een walkman, want die heeft niemand meer tegenwoordig!
Uiteindelijk kostte het me drie weken om alles te beluisteren. Jonge meisjes praten nogal veel en ik had minstens een uur nodig om één dag te bespreken. Maar wat een bijzondere ervaring! Niet eens zozeer omdat ik allemaal verhalen hoorde die ik allang vergeten was, maar met name om de sfeer van het dorp waar ik ben opgegroeid. Op de achtergrond hoorde ik de kippen in de tuin, het blaten van de schapen, de kerkklokken en het tikken van de hakken van mijn moeder. Juist die sfeer gaf me de inspiratie en de energie om het boek te schrijven.
 
Chicklit.nl: Heb je verder nog research gedaan?
Marie Darrieussecq: Omdat ik me afvroeg waar meisjes het tegenwoordig over hebben, ben ik online op fora gaan kijken. De fabels van vroeger, al die onnozele, maar oh zo schattige dingen die meisjes onderling aan elkaar vertellen, blijken nog steeds te bestaan. Bijvoorbeeld dat je gigantisch bloedt bij je eerste keer. Sowieso is de eerste keer nog altijd een big issue. Misschien dat al die verhalen minder prominent aanwezig zijn dan vroeger, zeker onder de hoogopgeleide stadsbewoners, maar ze bestaan nog steeds.
 
Chicklit.nl: Waarom heb je vanuit de derde persoon geschreven?
Marie Darrieussecq: Het is een boek over een meisje dat probeert uit te spreken wat ze voelt. De middelen die ze daarvoor tot haar beschikking heeft, zijn met name clichés – dat wat ze hoort van de volwassenen om haar heen en van haar vriendinnen. Zo hoorde ik mezelf in het dagboek moeilijke woorden als narcistisch of charismatisch  verkeerd gebruiken. Tieners zijn wat dat betreft net baby’s: ze leren hoe ze moeten praten van hun omgeving en nemen alles over.
 
Chicklit.nl: Op de cover van het boek staat dat Solange een lolita probeert te worden, een jong meisje in een (seksuele) relatie met een oudere man, maar zo ervoer ik het niet in het boek. Wat is jouw idee daarover?
Marie Darrieussecq: Solange is willekeurig aan het experimenten. Ze wil vrij zijn, maar tegelijkertijd weet ze niet hoe. Niemand van ons wist dat in die tijd. We waren geobsedeerd door seks en jongens, maar hadden eigenlijk geen idee. Ik wilde zo’n jong meisje een stem geven. Ze gaat over haar eigen grenzen heen, maar is ze een heel positief en sterk personage. Een complex personage, dat wel. Maar de realiteit is complex en ik wilde daar geen karikatuur van maken. Ik wilde dat de lezers mij zouden volgen in de grilligheid van de realiteit.
 
Chicklit.nl: Ook monsieur Bihotz, Solange’s buurman, is zo’n complex personage. Hoe wil je dat wij hem zien - als een dader of als een slachtoffer?
Marie Darrieussecq: Ik denk dat monsieur Bihotz werkelijk een hart heeft. Hij is ontzettend verliefd op Solange vanaf dat ze klein is, maar hij weet dat dat slecht is. Dat is het grote verschil tussen hem en een pedofiel: monsieur Bihotz is geen pedofiel, omdat hij vecht tegen zijn verlangens. Maar hij balanceert op het randje. Uiteindelijk gebruikt Solange hem dan ook om haar maagdelijkheid kwijt te raken. Een deel van de reden dat ze dat met hem doet, is dat ze hem vertrouwt. Ze weet dat hij haar geen pijn zal doen en dat weet ze niet zeker van de jonge jongens om haar heen. Voor haar is het veiliger samen te zijn met een volwassene dan met een jongen van haar eigen leeftijd.
 
Chicklit.nl: Heb je er bewust voor gekozen het verhaal zich af te laten spelen in de jaren ’80?
Marie Darrieussecq: De jaren ’80 zijn historisch gezien een heel interessante periode waar wat mij betreft nog niet voldoende over nagedacht is. Het was de periode na de zogenaamde seksuele revolutie en de komst van de anticonceptiemiddelen en vóór de ontdekking van HIV – een periode waarin iedereen een beetje clueless was. In de duizenden jaren daarvoor was het namelijk gebruikelijk dat een vrouw als maagd het huwelijk in ging en nu was het ineens hip je maagdelijkheid te verliezen. Niemand wist hoe ze daar mee om moesten gaan; noch de tieners noch hun ouders.
 
Chicklit.nl: Zou het verhaal van Solange anders geweest zijn als het zich in deze tijd had afgespeeld in plaats van in de jaren ’80?
Marie Darrieussecq: Dat heb ik me ook afgevraagd. Maar door wat ik op die fora zag, kwam ik tot de conclusie dat meisjes nog altijd meisjes zijn en jongens nog steeds jongens. Wel denk ik dat internet en mobiele telefoons het tempo van het contact tussen hen veranderd hebben. Mijn generatie heeft bijvoorbeeld herinneringen aan het wachten bij de telefoon tot hij of zij ein-de-lijk belt, zoals Solange in het boek ook doet. We konden geen kant op, zaten vast aan de telefoon zoals de hoorn aan het toestel. Tegenwoordig kunnen meisjes overal naar toe met hun mobiele telefoons, wat dat betreft zijn ze vrijer. Maar de intensiteit van het wachten op dat bericht van hem is nog altijd hetzelfde.

Solange

  • Auteur:

    Marie Darrieussecq
  • Verschenen:

    17 september 2012
  • Uitgave:

    ISBN 9789029088541
    Uitgever Meulenhoff
    224 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

    Cléves
  • Uitgever:

    Meulenhoff
  • Genre:

    Roman
  • Onze waardering:

             
  • Members waardering:

    1  2  3  4  5 
    (1 stem)
  • Omschrijving:

    'Het' doen, en de strategieën en verleidingstactieken die daarbij horen, is voor Solange en haar vriendinnen al op tienjarige leeftijd een grote obsessie. Haar ouders zijn bijna altijd afwezig, en op school is iedereen geobsedeerd door seks.Zes jaar later is Solange een aantrekkelijke prooi voor de jongens en mannen uit het dorp. Na wat onbevredigende seksuele ervaringen besluit ze dat het nu haar beurt is om een eigen slachtoffer te vinden. Ze kiest Monsieur Bihotz, een aardige, wat naïeve buurman. Hij probeert haar te weerstaan maar Solange is vastbesloten: zij zal, desnoods ten koste van hem, uitgroeien tot een gewetenloze Lolita.

Meer info

Toegevoegd door:

Nieuwste artikelen

  • 9 boeken over 'haunted houses'

  • 10x young adult prinsessenboeken

  • De grootste stijliconen in series

  • Zo lang duurde het om 's werelds beroemdste boeken te schrijven

  • Terwijl Parijs sliep - Ruth Druart

Gerelateerde artikelen

  • Winnen: Zolang er sterren aan de hemel staan + een gratis ePub voor elke deelnemer {afgelopen}

  • Het verhaal van O

  • Ademnood

  • De lijst van al mijn wensen

  • Kusjes naar Frankrijk

Zoek in artikelen