Maak kennis met Joyce Spijker!

Na bijna 10 jaar gewerkt te hebben als (strategisch) communicatieadviseur, focust auteur Joyce Spijker zich nu op haar grootste passie: schrijven. Je kent haar misschien al van haar eerste roman Spotlight, over het leven van model en glamour girl Kim de Kleijne. Joyce is niet alleen schrijfster én blogger, maar geeft ook cursussen zakelijk bloggen, storytelling en een online cursus boek schrijven. Haar nieuwste thriller, In de Familie, ligt sinds 1 juni in de winkel. Het leek ons dus tijd voor jullie om eens kennis te maken met deze veelzijdige schrijfster!


In de Familie is het verhaal van Nina Satijn. Ze is een jonge single fotografe en net als iedereen op zoek naar haar plek in het leven. Al op vroege leeftijd verloor ze haar moeder. Haar vader, die Minister van Justitie en Veiligheid is en bij een volgende kabinetsperiode in de race is voor het premierschap, lijkt zich nooit te hebben bekommerd om zijn dochter en trouwde al snel na de dood van zijn vrouw met de mooie Marsala. Nina werd voornamelijk opgevoed door haar oma Emma en vindt steun bij haar.

Wanneer Nina besluit op bezoek te gaan bij haar oma, vindt ze haar dood op de grond in de woonkamer in haar huis in Wassenaar. Nina zet alles op alles om de dader te vinden en de dood van haar oma te wreken.

 


Wanneer wist je voor het eerst dat schrijven jouw passie was?

Toen ik voor de eerste keer een kort verhaal schreef. Ik was 16 en deed – zonder enige ambitie - mee aan een verhalenwedstrijd. Van die 400 inzendingen werd ik tweede. Ik vond het schrijven heel leuk, maar dat had ik niet verwacht. Het jaar daarna deed ik weer mee en merkte ik meteen weer hoeveel plezier ik erin had. Dat ik won, was een extra stimulans om door te gaan. 

 


Wanneer besloot je dat jouw tweede boek een thriller zou worden en waarom?

Eigenlijk was ik van plan om van Spotlight al een thriller te maken, maar dat bleek uiteindelijk een roman te worden. Ik lees zelf graag thrillers en verzin ook altijd verhalen die met de duistere kant van het bestaan te maken hebben, dus de keuze om van het tweede boek een (echte) thriller te maken, was voor mij geen verrassing.

 


Wat was voor jou een groot verschil tussen het schrijven van een thriller en het schrijven van een roman en vond je het moeilijk deze overgang te maken?

Het is zeker een verschil om een roman of een thriller te schrijven. Een roman draait meestal om de ontwikkeling van de personages en het verhaal is daarin ondergeschikt. Bij een thriller is dat precies andersom. Ik vind beide elementen erg interessant en combineer die het liefst. Door Spotlight merkte ik dat ik goed personages kan weergeven, maar het neerzetten van een sterk plot – dat nodig is voor een goede thriller – heb ik echt moeten leren.

 


Hoe kwam je op het idee van In de Familie?

Dat kwam door de moord op Els Borst in februari 2014. Die zaak vond ik interessant, omdat die zo ongewoon was. Wie doet er nu een bejaarde vrouw in een rijk dorp iets? En waarom? Inmiddels weten we wat zich daar in werkelijkheid heeft afgespeeld, maar die vragen bleven lang onbeantwoord en ze triggerden mijn fantasie: wat had er gebeurd kunnen zijn? Van daaruit is In de Familie ontstaan.

 


In hoeverre werk je je personages/verhaal uit voordat je aan een boek begint?

Die werk ik allebei vrij ver uit. Mijn denkproces start nog steeds bij de personages. Wie zijn ze? Wat doen ze? Hoe denken ze en wat hebben ze meegemaakt? Die probeer ik zo compleet mogelijk te maken en van daaruit komt er een verhaal. Omdat ik nu thrillers maak, waarbij een verhaal heel slim en precies in elkaar moet zitten, werk ik vooraf ook al veel van het verhaal uit, zodat alle puzzelstukjes aan het eind naadloos in elkaar passen. Het is niet zo dat ik alles al van tevoren weet, soms word je als schrijver ook verrast door je eigen personages en dat is erg leuk om te ervaren. Dan is het de truc om die ‘nieuwe informatie’ mooi te verweven in wat je al had bedacht.

 


Hoe zorg je ervoor dat je lezers mee blijven denken over het plot van het verhaal?

Lezers gaan pas meedenken met het verhaal als ze meeleven met de personages. Goede personages die de lezer mag of juist niet mag, zijn daarvoor belangrijk. Daarnaast probeer je de lezer af en toe een hint te geven over welke kant het op gaat, maar net zo vaak op het verkeerde been te zetten, zodat het spannend blijft tot het eind. 

 


Hoe zorg je ervoor dat het boek spannend blijft terwijl je ook rust momenten houdt en de personages goed uiteenzet?

Ritme is een van de meest belangrijke elementen van een boek, vind ik, welk genre je ook schrijft of leest. De afwisseling tussen verhaal en beschrijving, moet daarom ook vrij vloeiend zijn. Wat ik zelf het meeste doe is om die twee zoveel mogelijk door elkaar heen te weven. Een van de dingen die je dan voorkomt, is een - zoals ze dat noemen - ‘informatiedump’. Als er een (te) lange omschrijving in een boek zit, heeft de lezer door dat de schrijver informatie aan het geven is en dan raakt hij uit het verhaal. Dat is jammer. Het opsplitsen van de informatie die je nodig hebt in kleine brokjes leest dan veel prettiger. Meestal gaat dat bij mij wel goed en mocht ik een keer te veel informatie geven op een plek (of te weinig) dan geven de proeflezers van de eerste versie dat aan.

 


Je geeft ook een online cursus boek schrijven, wat is de reden dat je dit besloot te gaan doen?

Dat klopt. In de toekomst komen daar ook (fysieke) workshops bij. De reden waarom ik dat ben gaan doen, was omdat ik na Spotlight steeds meer vragen kreeg van beginnende schrijvers over hoe ik dingen deed (zowel qua schrijven, als op het gebied van productiviteit, uitgever vinden, media etc.) Zelf heb ik mijn cursussen in België gevolgd omdat het aantal schrijfopleidingen in Nederland niet heel groot is en vaak alleen in de grote steden. Ik dacht: dat moet anders kunnen en begon met het vertalen van mijn kennis en ervaring naar online cursussen.

 


Op welke manier onderscheid jij je van andere schrijvers in dit genre?

Ik hoor van lezers terug dat ik eigentijdser schrijf dan veel collega’s. Mijn boeken spelen zich echt in het ‘nu’ af en kennen zowel jongere als oudere personages, waardoor veel lezers zich in de karakters herkennen. Daarnaast schijn ik heel filmisch te schrijven, zodat je de scenes ook echt voor je ziet en zijn mijn personages driedimensionaal.

 


Wat kunnen we nog van je verwachten in de toekomst?

Ik hoop nog heel veel mooie boeken te schrijven! Voorlopig concentreer ik me op thrillers, maar het kan best zijn dat daar in de toekomst nog wel het een en ander bij komt. Ik vind schrijven zo leuk, dat ik me de komende jaren verder wil ontwikkelen, zodat ik iedere keer een nog beter boek kan presenteren.


Nieuwste artikelen

  • Als ik je morgen weer zie – Robbie Couch

  • De rivalen – Vi Keeland

  • Beers balkon - Jeroen Berkhout

  • Italopop - Vanja van der Leeden

  • Toespijs - Judith Cyrus

Gerelateerde artikelen

  • Chicklit top-5: december

  • Januari 2014: Spotlight

  • Winnen: 2 VIP-kaarten voor de première van Spotlight {afgelopen}

  • Spotlight

  • Kick-off: Leesclub leest Spotlight

Zoek in artikelen