Interview Christopher Paolini van de Eragon serie

De Amerikaanse auteur Christopher Paolini is wereldberoemd geworden met de Erfgoed-serie. Deze boeken die gaan over Eragon en zijn draak Saphira heeft een grote schare fans gekregen gedurende de jaren. Het eerste deel van de serie is zelfs verfilmd! Christopher Paolini heeft nu een nieuwe novelle uitgebracht die zich afspeelt in de wereld van de Erfgoed-serie. Chicklit.nl sprak met deze succesvolle auteur over zijn nieuwste boek, de Erfgoed-serie en zijn aankomende projecten.

Je was erg jong toen je Eragon schreef. Hoe ben je begonnen met het schrijven van het boek? Waar haalde je je ideeën en inspiratie vandaan?

Ik was een groot fan van het fantasy genre en ik hield enorm van lezen –  en ik hou er nog steeds van trouwens. Ik studeerde op mijn 15de af aan de middelbare school, omdat ik mijn hele leven lang thuis les kreeg. Nadat ik was afgestudeerd had ik eigenlijk niks te doen. Mijn familie woonde in een rustig plattelandsgedeelte in Montana. Montana is erg open en geïsoleerd, maar er is niks te doen. Dus eigenlijk puur uit verveling ben ik begonnen met het schrijven van het soort verhaal dat ik graag las. En aangezien ik graag fantasy boeken las, was dat ook het genre waarin ik begon te schrijven. Ik was vooral geïnspireerd door het boek Jeremy Thatcher Dragon Hatcher van Bruce Coville. Het boek gaat over een jongen die naar een antiekwinkel gaat en daar een steen koopt. Deze steen blijkt een drakenei te zijn, waar vervolgens ook een draak uitkomt. Ik vond dat idee zo leuk dat ik mezelf vragen begon te stellen als: uit wat voor soort wereld zou de draak vandaan komen? Wat als het drakenei in het midden van een bos verscheen en een jonge man het ei vond? Hoe komt het ei daar? Hoe komt de man daar? Wie zou nog meer naar het ei zoeken? Wat voor soort familie heeft de man etc. etc. Dus eigenlijk door het stellen van vragen en het proberen te beantwoorden van deze vragen was ik in staat om een verhaal te vertellen, een wereld op te bouwen en uiteindelijk een hele serie te schrijven. Uiteindelijk heeft het allemaal goed uitgepakt voor me. Maar toen ik bezig was met het schrijven van Eragon en ik met mijn familie het verhaal zelf uitgaf en zelf de marketing ervoor deed wist ik nog niet dat het goed zou uitpakken voor me. We hebben veel geriskeerd door het boek zelf uit te geven. Nu is het een geweldig verhaal dat ik kan vertellen, maar als je er middenin zit is het echt angstaanjagend.

Wanneer en hoe is je boek opgepikt door een uitgeverij?

Ik deed zelf de marketing voor het boek en dit deed ik door verkleed in een middeleeuws kostuum naar scholen en bibliotheken te gaan. Hier gaf ik presentaties van 2-3 uur. Dit deed ik voor een aantal maanden. Hierdoor verkocht ik wel boeken, maar het was erg hard werken en ondertussen kon ik niet veel schrijven, omdat ik daar geen tijd voor had. De auteur Carl Hiaasen, die onder andere het boek Hoot geschreven heeft, was op vakantie in Montana vanuit Florida. Hij was dus in Montana en hij zag het boek van Eragon liggen in een lokale boekwinkel. Hij kocht het boek vervolgens en gaf het aan zijn toen 12-jarige zoon Ryan. En Ryan, ik ben hem eeuwig dankbaar voor dit, vond het boek geweldig. Hij vertelde aan zijn vader hoe leuk hij het boek vond en vervolgens besloot Carl om het aan Random House te laten zien. Hier is het een tijdje tussen verschillende editors rondgegaan voor een aantal maanden voordat de geweldige Michelle Frey in een meeting vertelde dat zij het boek graag zou willen uitgeven. Drie dagen later benaderde Random House me dat ze mijn boek wilden uitgeven. We kregen toen gelijktijdig een tegenbod van een andere uitgeverij, maar Random House was degene die echt van mijn boeken hield en ik ben ontzettend blij met hen als mijn uitgeverij.

Hoe was het voor jou om al zo jong een gepubliceerde auteur te zijn?

Het is lastig om dat met iets te vergelijken, omdat het de enige ervaring is die ik heb gehad. Maar hoe ouder ik word, hoe meer ik erop terugkijk en me realiseer wat een bijzondere ervaring het was. Ik ben ontzettend dankbaar dat zoveel mensen hebben genoten van de serie en dat ik mijn geld kan verdienen door verhalen te vertellen. Dat maakt mij gelukkig en ik denk dat het mijn lezers ook gelukkig maakt.

Heb je altijd geweten dat Eragon een serie zou gaan worden?

Ja! Ik kan niet schrijven als ik niet weet wat ik wil schrijven. Ik denk ook dat ik dat niet moet gaan proberen. Ik maak altijd eerst van tevoren een outline van het verhaal en dat is ook de enige manier waarop ik een boek daadwerkelijk kan schrijven. Om te bewijzen dat ik echt van tevoren al weet hoe al mijn boeken gaan verlopen heb ik in het allereerste boek van de Erfgoed-serie een scène geschreven waarin Eragon zijn gewonde oom terugbrengt naar een dorp. Eragon wordt ziek en hij heeft hierdoor koortsdromen. In één van die dromen heeft hij een visioen van de allerlaatste scène van het allerlaatste boek. Het eerste boek kwam uit in 2002, die ik toen zelf uitgegeven heb, en het laatste boek kwam pas aan het einde van 2011 uit. Mijn lezers kunnen de scène uit het eerste boek teruglezen en zien dat het exact dezelfde scène is als waarmee ik mijn serie heb geëindigd.

Dus je wist altijd al waar je met het verhaal naartoe wilde gaan en hoe het zou gaan eindigen?

Ja! Het is eigenlijk net als met muziek. Het is ontzettend moeilijk om een stuk te componeren terwijl je aan het spelen bent. Het is beter om het eerst te componeren en je vervolgens te concentreren op het optreden. Schrijven is eigenlijk ook een vorm van optreden. Als ik, terwijl ik aan het schrijven ben, moet bedenken wie mijn karakters zijn en wat er moet gaan gebeuren, dan kan ik niet schrijven. Ik denk ook dat dat een reden is dat mensen snel een writer’s block krijgen. Daar heb ik gelukkig geen last van. Ik weet precies wat ik wil bereiken met elke scène, elke paragraaf en zelfs elke zin. Ik moet wel zeggen dat er uiteraard ruimte is voor ontdekking. Ik heb zeker stukken geschreven die spontaan zijn gebeurd gedurende het schrijven van een boek. Maar dit kan alleen gebeuren omdat ik de karakters en de wereld zo goed ken. Ik ben geen mechanische schrijver, maar het helpt zeker als je het geraamte hebt staan.

Je vertelt net dat je tijdens het schrijven toch aanpassingen hebt gemaakt aan het originele verhaal. Zijn dat grote aanpassingen geweest?

Ja, ik heb inderdaad aanpassingen gemaakt. Die gingen het meest over het uiteindelijke lot van een aantal hoofdpersonen. Dit komt doordat ik mijn karakters tijdens het schrijven zo goed leerde kennen, dat toen ik aankwam bij het laatste boek de gebeurtenissen die ik in eerste instantie had bedacht niet meer paste bij die karakters.

Kun je een voorbeeld geven van een verandering die je hebt gemaakt?

Dat kan ik zeker, maar het is wel een grote spoiler voor het laatste boek in de Erfgoed-serie. Een voorbeeld van een verandering gaat over Eragon en Arya. Toen ik het verhaal voor het eerst bedacht zouden Arya, de elvenprinses, en Eragon met elkaar eindigen. Aan het einde van de serie werkte dat gewoon niet voor die twee karakters, dus dat heb ik veranderd. Maar je kan niet één ding veranderen zonder dat dat gevolgen heeft. Dus als resultaat van die verandering ging Arya niet mee met Eragon. Ze moest dus een nieuwe rol gaan vervullen. Ik besloot om haar moeder, de koningin van de elven, te doden, waardoor Arya koningin werd. Dus als je één ding veranderd dan heeft dat gevolgen voor andere gebeurtenissen in het boek.

De fantasy taal in Eragon heeft gelijkenissen met Nederlandse woorden. Waar heb je de taal op gebaseerd?

Het is gebaseerd op oud Noors. Ik vond dat die taal de woorden een mooie klank gaf. Als ik nu in Germaanse landen kom dan zie ik inderdaad overeenkomsten met de taal uit de Erfgoed-serie. Sterker nog, de eerste keer dat ik naar Duitsland ging - en ik spreek geen woord Duits - kreeg ik tijdens mijn presentatie veel vragen van kinderen in het Duits. Ik kon toen alles gewoon verstaan. Ik kan de taal niet spreken, maar veel woorden begrijp ik wel. Daarnaast zie je in veel fantasy boeken dat de elventaal erg vloeiend en melodieus is. Dat zie je ook wel terug in mijn boeken, maar ik wilde ook een taal die iets meer robuust was. De oude Noorse taal paste hier goed bij.

Heb je de taal er alleen op gebaseerd of heb je echt woorden letterlijk overgenomen?

Ik begon met het uitkiezen van een aantal woorden. Het allereerste magische woord dat ik nodig had was het woord voor vuur. Ik had thuis een woordenboek over de oorsprong van woorden en hierin kwam ik een oud Noors woord tegen voor vuur, namelijk Brisingr. Dat woord komt van een godin en Brisingr is haar ketting die sprankelt als vuur. Ik heb dat woord gebruikt omdat ik het een sterk woord vond en het een fijne klank vond hebben. Vervolgens ben ik naar nog veel meer woorden gaan kijken. Uiteraard is de manier waarop ik het woord uit zal spreken heel anders dan hoe jij of iemand van Noorwegen of Zweden het zal uitspreken.

Uiteraard moeten we je ook een vraag stellen over de film. Wat vond je ervan?

Ik ben blij dat er een film is gemaakt, aangezien maar zo weinig boeken ooit zijn verfilmd. Daarnaast heeft de film miljoenen nieuwe lezers gegenereerd en voor een auteur is dat erg fijn. Ik heb zoveel mogelijk input aan de film gegeven als ik kon, maar uiteindelijk reflecteerde de film de visie van de regisseur en de studio.

Je hebt misschien in het nieuws gezien dat Disney Fox heeft overgekocht en Fox is de studio die Eragon heeft gemaakt. Dat betekent dat Arya nu technisch gezien een Disney prinses is! Ik denk dat Eragon het soort verhaal is dat Disney erg aanspreekt: het is familievriendelijk, het heeft een groot publiek, tot op de dag van vandaag heeft de serie een grote fanbase en fantasy is tegenwoordig een erg populair genre. Maar we zullen zien. Ik ben in ieder geval erg hoopvol dat ik in de toekomst met Disney kan werken en we een nieuwe verfilming van Eragon kunnen gaan maken.

Hoe vond je het dat de film veel negatieve recensies heeft gehad?

Tuurlijk is het teleurstellend, maar uiteindelijk heb ik de film niet gemaakt dus ik vond het niet erg.

Je hebt kortgeleden je nieuwe boek De Drietand, De Heks en De Draak gelanceerd. Wat was je inspiratie voor het verhaal?

Ik heb zo lang aan de Erfgoed-serie gewerkt, van 1998 tot aan 2011. Ik ben echt verliefd geworden op de karakters en de wereld. Ondanks dat ik ondertussen aan andere projecten werk bleef ik ideeën krijgen van verhalen die zich afspelen in de wereld van de Erfgoed-serie. Ik ben altijd van plan geweest om terug te keren naar Alagaësia met een volledig boek die ik boek 5 noem. Maar dat is een grote verplichting en een aantal van de ideeën die ik had zijn niet geschikt voor een boek van 500-800 pagina’s. Uiteindelijk besloot ik om ervoor te gaan zitten en een aantal van de korte verhalen op te schrijven. Dit was eigenlijk ook een experiment voor me, aangezien ik nog nooit succesvol een boek korter dan 500 pagina’s had geschreven. En ik vond het leuk om de uitdaging aan te gaan om iets te schrijven met een begin, midden en eind waar ik niet 10 jaar over zou doen.

Er komt dus een boek 5 in de Erfgoed-serie?

Ja! En er komen ook nog meer korte verhalen die zich in die wereld afspelen. Het is je misschien opgevallen dat op de voorkant van De Drietand, De Heks en De Draak ‘Boek 1’ staat. Ik denk ook niet dat ik ooit ga stoppen met het schrijven van korte verhalen in de wereld van de Erfgoed-serie. Ik heb zoveel ideeën voor die wereld.

Ben je van plan om na boek 5 nog meer boeken te schrijven in de Erfgoed-serie?

Ja! Maar ik probeer ze één voor één te schrijven. Ik denk dat ik nooit stop met het schrijven van boeken in de wereld van Alagaësia, maar ik ga het combineren met andere boeken in andere genres en werelden.

Kan je ons iets vertellen over de korte verhalen die je van plan bent te gaan schrijven?

Dat kan ik wel, maar dan moet ik je opsluiten in mijn kelder voor de komende 5 jaar! Ik hou het voor nu liever nog even geheim. Ik kan je wel vertellen dat ik bezig ben met een gigantisch sciencefiction boek dat vol staat met ruimteschepen, aliens, lasers en explosies. Sterker nog, ik hoef nog maar 3 hoofdstukken te schrijven en dan ben ik klaar. Ik denk dat ik er nog 1,5 week over moet doen. Als ik niet bezig was met deze tour voor mijn nieuwe boek dan had ik hem al afgekregen. Zodra ik thuiskom maak ik het boek af en lees ik het nog een keer na. Als ik er blij mee ben dan geef ik het aan mijn uitgever en als ook hij er tevreden mee is dan kunnen mijn lezers al heel snel een nieuw boek van mij verwachten. En het is een dik boek, ik zit nu op ongeveer 270.000 woorden.

Kan je ons nog iets meer vertellen over je aankomende sciencefiction boek?

Het is een space-opera. Het wordt daarnaast een episch verhaal. Als je mijn fantasy verhalen leuk vond, dan ga je dit boek ook leuk vinden. Het wordt geen coming-of-age verhaal. Het hoofdpersonage is namelijk al volwassen. Ik hou echt van dit verhaal en van de wereld en ik hoop dat mijn lezers er net zo van gaan genieten als ik heb gedaan.

Ben je van plan om er een serie van te maken?

Geen commentaar.

Wat is je inspiratie geweest om een sciencefiction verhaal te schrijven?

Ik ben opgegroeid met het lezen van zowel sciencefictionboeken als fantasy boeken. Ik hou van beide genres en de mensen die fantasy lezen, lezen over het algemeen ook graag sciencefiction. Voor mij lijken ze erg op elkaar in het feit dat ze beide denkbeeldige situaties creëren met nieuwe culturen en mogelijkheden. Fantasy is in sommige opzichten fictie van het verleden en sciencefiction is de fictie van de toekomst. Wat ik zo leuk vind aan beide genres is dat ze vaak te maken hebben met een gevoel van verwondering over de wereld en mogelijkheden. Ik denk daarnaast dat het de toekomst van de mensheid is om de ruimte in te gaan. Ik denk dat als we dat niet doen we uitsterven op deze planeet. Ik vind het alleen jammer dat ik dat waarschijnlijk niet meer mee ga maken, maar ik vind het geweldig om erover te fantaseren en ik wil er graag over schrijven.

Hoe was het om met je zus te werken voor De Drietand, De Heks en De Draak?

Het was ontzettend leuk. Mijn zus en ik hebben al vaker samengewerkt alleen dan achter de schermen. Zij is één van mijn eerste lezers en ze is mijn klankbord voor nieuwe ideeën. Ik heb daarnaast ook een karakter naar haar vernoemd, namelijk Angela the herbalist. Mijn zus is een erg goede schrijfster en zij kwam naar mij toe met het idee om een verhaal te schrijven vanuit het standpunt van Angela the herbalist, waarop ik antwoordde: ‘Tuurlijk, ga ervoor.’ En ze heeft het geweldig gedaan! De uitdaging voor haar was om een karakter te schrijven in een wereld die door iemand anders is bedacht. Dat is iets waar zelfs ik moeite mee zou hebben, maar ze heeft fantastisch werk verricht. Het was een hele leuke ervaring om met haar samen te werken, al moest ik wel leren om het verhaal los te laten, aangezien ik altijd degene ben geweest die alle boeken heeft geschreven in deze wereld. Ik denk dat we nog veel meer van het schrijftalent van mijn zus gaan zien in de toekomst.

Gaan we haar schrijftalent weer in samenwerking met jou zien?

Voor het sciencefiction boek hebben we het universum samen bedacht. Het universum omvat eigenlijk de hele wereld en haar geschiedenis. We gebruiken deze setting als een plaats waar we beide verhalen in kunnen schrijven. Als ik een thriller wil schrijven die zich afspeelt in de echte wereld, dan past het nog steeds in mijn sciencefiction tijdlijn en universum, het zogeheten Paolini-verse.

Wat vond je zus ervan dat je een karakter op haar hebt gebaseerd? Hoe was dat voor haar?

Waarschijnlijk vond ze het een beetje irritant, maar ze heeft een goed gevoel voor humor.

Waarom heb je besloten om een karakter op haar te baseren?

Omdat ik een vervelende broer ben. En toen ik 15 was leek me dat gewoon ontzettend grappig. Uiteindelijk bleek haar karakter een van de meest interessante karakters in de Erfgoed-serie te zijn. Ik denk dat dat komt omdat het karakter ten eerste gebaseerd is op een echt persoon, maar daarnaast past haar karakter perfect in het ‘trickster’ karakter. Een trickster karakter is een karakter die zich bewust is, ze is zich ervan bewust dat ze zich in een verhaal bevindt. Hierdoor heeft haar karakter meer lagen en diepgang dan sommige andere karakters.

Wie is je favoriete karakter uit de Erfgoed-serie en waarom?

Saphira, de draak! Haar relatie met Eragon is het hart en de ziel van de serie en ik denk ook dat dat een grote reden is dat mijn lezers de boeken zo leuk vinden. En dan stipt op de tweede plaatst staat het meisje Elva, die een beetje creepy is, maar waarmee ik zo veel lol had tijdens het schrijven. Daarnaast zijn er nog een aantal andere karakters van wie ik veel hou, maar hen twee staan bovenaan. Sterker nog, tijdens het schrijven van De Drietand, De Heks en De Draak voelde ik een rilling langs mijn rug gaan. Het was 7 à 8 jaar geleden sinds ik in deze wereld heb geschreven. Toen ik de naam Eragon en Saphira voor het eerst weer op papier zette voelde het als thuiskomen na een lange reis. Het was zowel nostalgisch als spannend en ik zei letterlijk hardop: ‘Waarom heb ik zo lang gewacht?’ Deze karakters zijn mijn vrienden geworden en het is fijn om af en toe eens te kijken hoe het met ze gaat.

Je nieuwste boek is in 2018 uitgekomen en het boek daarvoor komt alweer uit 2011. Wat heb je in de tussenliggende jaren gedaan?

Ik zal niet nog een keer zo’n lange pauze nemen. In de tussenliggende jaren had ik een pauze nodig van het schrijven van de Erfgoed-serie. Ik heb toen gewerkt aan een aantal andere projecten die helaas niet zo succesvol waren, waardoor ik ze niet heb vrijgegeven, zoals een scenario en een aantal korte verhalen. Daarnaast was ik bezig met het schrijven van mijn sciencefiction boek. Ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat ik in de toekomst veel sneller boeken ga uitgeven, om te beginnen met het sciencefiction boek.

Ben je van plan om een nieuwe fantasy serie te schrijven?

Niemand heeft me die vraag ooit gesteld! Dus daarom ga ik hem voor je beantwoorden: het antwoord is ja.

Kan je ons er al iets over vertellen?

Nee. Het wordt wel waarschijnlijk het volgende boek dat ik ga schrijven, maar ik weet dat nog niet helemaal zeker. Ik heb een idee voor een nieuwe fantasy serie dat al een aantal jaren door mijn hoofd spookt, dus ik kijk ernaar uit om het te gaan schrijven. Het wordt een hele andere insteek in een andere setting en wereld dan de Erfgoed-serie.

Wat is je favoriete boek?

Ik heb eigenlijk drie favorieten, namelijk: Dune van Frank Herbert, The wizard of earthsea van Ursula K. le Guin en Anna Karenina van Lev Tolstoj.

Wat is je favoriete tv-serie en film?

Mijn favoriete tv-serie is de originele Prisoner serie. En een film kan ik haast niet kiezen. Ik heb een aantal films die ik leuk vind, zoals My Neighbour Totoro, Brazil, crouching tiger hidden dragon, Alien en Aliens.

Wat is je favoriete boekenserie?

Goede vraag! Nogmaals, niemand heeft me die vraag ooit gesteld. Mijn favoriete serie is toch wel The wizard of earthsea van Ursula K. le Guin

Wie is je favoriete auteur?

Ik kan letterlijk niet kiezen, dat is echt onmogelijk voor me. Er zijn zoveel goede auteurs.

Wat is het laatste boek dat je hebt gelezen?

The long way to a small angry planet van Becky Chambers.

Lees ook: Interview Victor Dixen

GERELATEERDE ARTIKELEN

  • In gesprek met Myrthe van der Meer

  • Moeder-dochter interview met Betty en Mahtob Mahmoody

  • In gesprek met Mel Wallis de Vries

  • Joss Stirling over Soulmates

  • Chicklit.nl interviewt: Tess Gerritsen

Aanbevolen voor jou:

Zoek in artikelen