Mirjam van den Broeke & Femmetje de Wind

Wat wil de man? Niemand minder dan topadvocaat Bram Moszkowicz is de aanleiding geweest tot het schrijven van een boek met die titel. Een werkelijk hilarisch maar zeer compleet boek: herkenbaar en uitgebreid. Vele onderwerpen en man-types passeren de revue. Chicklit.nl stelde Femmetje de Wind en Mirjam van den Broeke, schrijfsters van Wat wil de man? en naar eigen zeggen doorgewinterde ervaringsdeskundigen, een aantal vragen....

Chicklit.nl: Er is een heleboel media-aandacht geweest voor jullie boek. Hoe hebben jullie dat ervaren tot nu toe?
Mirjam: Als heel spannend en eervol. Het is gaaf hoor, als je voor het eerst een boek schrijft en het wordt op zo’n positieve manier opgepikt door de media. Het meest geweldige was dat Paul de Leeuw in zijn show ons boek een dag voor de lancering de hemel in prees. Een betere kick-off konden we bijna niet hebben. Het enige jammere was wel dat de nadruk steeds zo werd gelegd op Bram Moszkowicz. Daardoor is ten onrechte de indruk ontstaan dat wij een boek over hem hebben geschreven, terwijl hij in het hele boek nauwelijks voorkomt. Het is lastig om onder dat juk uit te komen, maar door alle positieve reacties die we op onze Facebook-pagina krijgen van enthousiaste lezers en lezeressen, merken we dat het boek via mond-tot-mond reclame eindelijk op de juiste waarde wordt geschat. Die positieve reacties van lezers zijn trouwens bijna nóg leuker dan de recensies in de bladen, want voor hen hebben we het boek uiteindelijk geschreven. En voor onszelf natuurlijk!

Chicklit.nl: Er zijn ook kritische reacties geweest: jullie zouden uit een bepaald milieu komen en daardoor vanuit een ‘ivoren torentje’ schrijven, waardoor het niet voor elke vrouw herkenbaar zou zijn. Hoe denken jullie over zulke reacties?
Mirjam: Ik heb die kritiek nu twee keer gelezen. Ik kan wel navoelen wat ermee bedoeld wordt, wij schrijven in ons boek bijvoorbeeld dat je niet aan downdaten moet doen en maar beter de man de rekening kunt laten betalen op de eerste date, omdat je schoenencollectie anders nooit van de grond komt. Natuurlijk moet je ons met dit soort opmerkingen ook weer niet al te letterlijk nemen; het is grappig bedoeld, eigenlijk proberen we onszelf een beetje op de hak te nemen met zulke opmerkingen. Maar los daarvan: wij hebben het boek geschreven vanuit onszelf. Ik denk dat het boek daarom voor elke vrouw herkenbaar is, of ze nu een glamourkoningin is of bij de Wibra werkt. Uiteindelijk zijn man-vrouw-relaties in heel veel opzichten hetzelfde, van wat voor komaf je ook bent (en hij ook is).
Femmetje: Wij bewegen ons door ons werk nu eenmaal iets nadrukkelijker in de wereld van de succesvolle ondernemers en de bekende mensen, maar de basisregels van het versieren, om maar iets te noemen, zijn daardoor echt niet anders hoor. Ik denk trouwens ook dat het boek niet zo grappig en herkenbaar was geworden als we het volkomen hadden geabstraheerd van onze eigen situaties. Juist doordat wij zo openhartig over onze eigen successen en vooral missers hebben geschreven, denk ik dat het echt binnenkomt bij lezers. Bovendien: het is toch hartstikke leuk om te lezen hoe het is om met een echte prins te daten, ook al is de kans niet zo groot dat het jou zelf zal overkomen?

Chicklit.nl: Hoe kwamen jullie op het idee om speciaal voor het boek een Facebook-pagina aan te maken?
Mirjam: We waren allebei zelf al redelijk actief op Facebook en we dachten dat het geen kwaad kon om een pagina te maken waarop we alle recensies, nieuwtjes, foto’s en links naar tv- en radio-optredens zouden zetten. Al was het maar omdat je anders bezig blijft met al je vrienden en familie mailen. We zetten er ook grappige nieuwsberichten en filmpjes op die op een of andere manier iets met de onderwerpen uit ons boek te maken hebben, en proberen er zo een soort discussieforum van te maken. Dat lukt vrij aardig. Er zijn ook mannen die reageren en soms ontstaan er pittige discussies. Het ledental van de pagina groeit nog steeds. Nu maar hopen dat al die mensen ook ons boek lezen!

Chicklit.nl: In hoeverre gaan onze lezeressen, volgens jullie, chicklit-ingrediënten terugvinden in Wat wil de man?
Mirjam: Als je het hebt over Bridget Jones /He’s just not that into you-achtige dingen zoals dating, jagen en seks, dan zeg ik: het boek staat er bol van. Daarnaast zijn de vele persoonlijke voorbeelden en de chat-conversaties die we in het boek hebben opgenomen, volgens mij een soort mini-chicklits binnen ons boek.

Chicklit.nl: Het boek was onder andere te winnen bij het tijdschrift Margriet, maar is bijvoorbeeld ook aangeraden door Playboy’s Jan Heemskerk. Hadden jullie een bepaald type vrouw voor ogen als doelgroep voor het boek?
Mirjam: Nee, niet heel duidelijk een bepaald type vrouw, in principe hebben we het geschreven voor alle vrouwen die op zoek zijn naar de handleiding voor de andere sekse, of ze nu 18 zijn of 88 en of ze nu in een relatie zitten of niet. We hebben er wel bewust voor gewaakt geen zurig zelfhulpboek te maken, waarbij je je nadat je het hebt gelezen een enorme loser voelt die werkelijk helemaal niets goed doet. Juist daarom hebben we er zoveel humor in proberen te verwerken en er lullige persoonlijke situaties in verwerkt. Al schrijvende kwamen we er trouwens wel steeds meer achter dat ons boek eigenlijk ook heel interessant en grappig is voor mannen. Want ons boek heet dan wel Wat wil de man?, het gaat in wezen natuurlijk om de vraag: Wat wil de vrouw? Dus mannen die ons boek lezen (en daar zijn er gelukkig behoorlijk wat van), zijn slim strategisch bezig.

Chicklit.nl: Het boek is hilarisch geschreven. Is die schrijfstijl jullie van nature gegeven of moet je daar veel moeite voor doen?
Mirjam: Ik denk dat het ons van nature gegeven is, want als je moeite moet doen voor zoiets, dan wordt het natuurlijk geforceerd en dus niks. Al tijdens het schrijven van de eerste paar stukken gingen we op de grappige tour. En omdat we steeds zo moesten lachen om elkaars stukken, hebben we toen besloten dat dat dan ook maar een van de primary assets van ons boek moest zijn; de knipoog. Als een van ons soms zijn tanden had gezet in een tamelijk serieus onderwerp en er daarom een nogal serieus stuk over had geschreven, dan ging de ander er vervolgens met een frisse, luchtige blik overheen en voegde dan hier en daar nog wat grappen en kwinkslagen toe. Dat werkte echt heel goed.

Chicklit.nl: Hoe reageerden de mannen in jullie omgeving op het verschijnen van Wat wil de man?
Mirjam: Heel positief en enthousiast. De meesten vroegen: ‘kom ik ook in het boek voor?’ Als ik dan zei van niet, dan leken ze toch een beetje teleurgesteld. We hebben trouwens ook onze hele mannelijke kennissenkring geënquêteerd voor hoofdstuk twee (wat mannen echt willen), dus daarom voelden ze zich erg betrokken. Een paar mannen zagen hun eigen antwoorden uit de enquête terug in een citaat, die waren apentrots.

Chicklit.nl: Hoe combineerden jullie het schrijven van dit boek met jullie andere bezigheden?
Mirjam: Schrijven is ons beider beroep en we doen het graag, dus het gaat ons ook niet heel moeilijk af. Doordeweeks schreef ik voor Quote, in het weekend schreef ik aan het boek. Ik heb twee keer een langere periode vrijgenomen om me even volledig op het boek te kunnen storten. Dat werkte wel goed, je komt dan echt in een soort flow. Een hoofdstuk uit een boek schrijven is toch net even anders dan een column van 600 woorden in een zakenblad. Femmetje had net haar baan als hoofdredacteur bij een modeglossy opgezegd toen we begonnen met dit project dus voor haar was het makkelijker om zich te richten op het boek. Al met al was het heel prettig om het boek samen te schrijven, want door al die andere bezigheden bleef het ook wel eens liggen, maar doordat je de ander niet teleur wilde stellen bleef het ook weer niet te lang liggen en werd het uiteindelijk toch nog een zeer lijvig werk.

Chicklit.nl: Wat voegt dit boek toe aan al het andere dat al is geschreven over wat mannen en vrouwen willen?
Mirjam: Humor! En volledigheid. Wij hebben echt geprobeerd om zo volledig mogelijk te zijn waar het om mannen gaat. Aan heel veel van de deelonderwerpen die wij bespreken, zijn wel boeken gewijd, maar er bestond nog geen enkel boek dat zo volledig is op het man-vrouwvlak. Dat weten we zo zeker omdat we er zelf heel lang naar hebben gezocht. En heel veel boeken over dit onderwerp hebben gelezen.

Chicklit.nl: Wat is het belangrijkste wat jullie mee willen geven aan (toekomstige) lezeressen van Wat wil de man?
Mirjam: Sit back, relax and enjoy! Wees niet te gespannen over de zoektocht naar de ware. Je kunt er zelf ook heel veel aan doen. Ten eerste door je niet zo te focussen op mister perfect, maar ook open te staan voor mister right. Als je ons boek leest hoef je nooit meer te wanhopen op het mannenvlak, en ben je niet alleen in staat om realistischer en verstandiger met de mannen in jouw leven om te gaan, maar ook om de humor van man-vrouwsituaties in te zien.
Femmetje: En als je gaat genieten van het daten dan is de kans dat je een geschikte man vindt ook veel groter. Heel veel man-vrouw problemen zijn klassiek en als je dat doorziet wordt jouw eigen situatie ook een stuk eenvoudiger.

Chicklit.nl: Wat zouden jullie willen meegeven aan de Brammen van deze wereld?
Mirjam:
Een goede therapeut?
Femmetje: Ons boek (zodat hij dat weer door kan geven aan zijn vriendinnetjes, dan wordt het echt een bestseller)!

Chicklit.nl: Wat lezen jullie zelf op dit moment?
Mirjam: Plato and Platypus walk into a bar - Understanding philosophy through jokes, van Thomas Cathcart en Daniel Klein, twee Harvard-filosofen. Een supergeestig en toch leerzaam boekje. Grappig detail: het boek werd door veertig uitgevers afgewezen. Bij de uitgever die het uiteindelijk aandurfde werd het een instant bestseller.
Femmetje: Ik lees Venus in minirok, seks in de literatuur na 1945 van Piet Calis. Niet alleen interessant vanwege de talloze erotische literaire passages maar ook omdat het de ontwikkeling schetst van onze maatschappij na de Tweede Wereldoorlog. Denk: in 1964 ontstond er een groot drama in de media omdat Remco Campert het woord ‘naaide’ in een gedicht had gebruikt. Dat kun je je nu toch niet meer voorstellen.

Chicklit.nl: Zijn er plannen voor een volgend boek samen?
Mirjam: Nog niet heel concreet, maar we hebben allebei zoveel plezier beleefd aan het samen schrijven van dit boek, dat we heel graag nog een boek willen maken. Misschien dan toch: Wat wil de vrouw?
Femmetje: Mirjam weet het nog niet maar ik ben alvast begonnen aan ons nieuwe project: Wat wil de heaumeau?

Wat wil de man?

  • Onze waardering:

             
  • Members waardering:

    1  2  3  4  5 
    (0 stemmen)
  • Omschrijving:

    Freud vroeg zich een eeuw geleden af: ‘Was will das Weib?’ Mirjam van den Broeke en Femmetje de Wind vonden het hoog tijd voor de vraag: ‘Was will der Mann?’ In Wat wil de man? gaan ze op zoek naar antwoorden op vragen als: Hoe vind je een leuke man? Hoe herken je de ware? Wat moet je aan op je eerste date en wat mag er uit op die eerste date? Voor welk soort mannen is het oppassen geblazen? Wat vindt een man lekker in bed? Hoe begrijp je wat er in zijn hoofd omgaat? En hoe accepteer je dat hij geen prins is en dat hij zich evenmin per wit paard verplaatst?

Meer info

Nieuwste artikelen

  • Waar is de cast van Teen Wolf nu

  • 10 redenen waarom Stephen Amell een lekker ding is

  • 10 momenten die bewijzen dat Shrek geen kinderfilm is

  • Zo werden de seksscènes in Bridgerton gemaakt

  • De best verkochte kinderboeken per leeftijd

Gerelateerde artikelen

  • 100 wereldplekken

  • Ik moet je iets vertellen

  • That’s it

  • Het geheim van Chanel Nº 5

  • Supermom’s stijlgids

Zoek in artikelen