Mag het ietsje minder roze

  • Auteur:

    Marianne van Leeuwen
  • Verschenen:

    14 oktober 2011
  • Uitgave:

    ISBN 9789022997185
    Uitgever Lev.
    312 pagina's
  • Ondertitel:

    De geheimen van vrouwenmarketing
  • Uitgever:

    Lev.
  • Genre:

    Non-fictie
  • Onze waardering:

             
  • Members waardering:

    1  2  3  4  5 
    (0 stemmen)
  • Omschrijving:

    Vrouwen zijn de machtigste consumenten die er zijn. Ze geven veel geld uit, voor zichzelf, voor hun huishouden, maar ook als werknemers van bedrijven. Veel merken weten niet dat vrouwen hun belangrijkste klantengroep zijn, ook als het gaat om klassieke mannenproducten als auto’s, computers, smartphones en financiële producten. Vrouwen voelen zich vaak niet aangesproken door de merendeels traditionele, op mannen gerichte benadering door marketeers. Dit boek laat zien hoe belangrijk het is om een specifieke benadering voor vrouwen te kiezen. En dan gaat het vooral NIET om een roze variant van het product of een design met bloemetjes.

Onze recensie

  • onze waardering

    “Mogen we je voorstellen aan de grootste consument van dit moment? De vrouw. Aangenaam!” Met deze pakkende eerste zin van het boek was ik al meteen geboeid en dit bleef zo gedurende het hele boek. In Mag het ietsje minder roze? gaat het over vrouwenmarketing en hoe de markt daar het beste mee om kan gaan. “De vrouw mag dan een steeds grotere rol spelen in de samenleving, als klant wordt ze nog steeds niet erg serieus genomen.” Hoogste tijd om de markt daar eens een handje bij te helpen, moeten Marianne van Leeuwen, Suzanne van der Erf en Yvonne de Meij van Streefkerk gedacht hebben. Zij hebben 10 Gouden Regels opgesteld en willen daarmee de geheimen van vrouwenmarketing aan het licht brengen. Ontdek wie ze is, maak het haar makkelijk, neem haar in godsnaam serieus, doe aan details, zet jouw product in haar context, leg haar in de watten, be social, doe iets goeds, heb een goed verhaal en last but not least: maak het mooi. De klanten staan centraal - in dit geval wij vrouwen - dus probeer hen ook zo goed mogelijk te bedienen. Wanneer de vrouw tevreden is over een winkel of product heb je haar voor altijd als klant. Plus haar moeder, vriendinnen, buurvrouw, collega’s, nichtje… Maar wanneer zij ontevreden is, zie je haar niet meer terug. En evenmin haar moeder, vriendinnen, buurvrouw, collega’s, nichtje… Logisch, toch? Tal van verschillen tussen de man en de vrouw komen aan bod. Velen zijn heel herkenbaar en dat maakt het zeer vermakelijk om te lezen. Ook worden er vele casussen besproken van mislukte campagnes en reclames, maar ook vele succesverhalen komen aan bod. Interessant om te weten. Daarnaast vliegen er honderden cijfers om je oren welke uit allerlei onderzoeken naar voren zijn gekomen. Leuk om te weten, maar voor mij niet zo boeiend om te onthouden. Al met al vond ik het een zeer vermakelijk boek om te lezen. Het geeft je inspiratie, maar het zet je stiekem ook aan het denken. Ik weet nu het een en ander over vrouwenmarketing en kan daar in de toekomst vrolijk over meebabbelen. Toch denk ik dat Mag het ietsje minder roze? met de geweldige knalroze cover beter gelezen kan worden door de mannelijke marketeers, want hey… “80% van alle aankopen wordt gedaan door een vrouw. Ontdekken wie ze is, wat ze wil en vooral niet wil, is dus echt de moeite waard.” Tot slot heb ik nog één ding te zeggen: Who run the world? Juist… Girls!

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

  • Shoptip: 10x party proof jurken

  • Shoptip: 10x heerlijk warme sjaals

  • Shoptip: 10x paraplu's

  • Shoptip: 10x grappige boekensteunen

  • Shoptip: 10x winterproof mutsen

Zoek in artikelen