Dirty Martini RECENSIE

Elisabeth Mollema schrijft in Dirty Martini over de samenwonende zussen Paulien en Bridget. De één zorgt dat er geld in het laatje komt, de ander voor het huishouden. Maar Bridget is de onsmakelijke maaltijden van haar zus meer dan zat en Paulien wil werken. Wanneer ze tijdens een trip in Zuid-Frankrijk Alex ontmoeten, komt hier verandering in. Hij trekt bij de zussen in en knapt alle klusjes op waar zij een bloedhekel aan hebben. Paulien en Bridget zijn dolgelukkig met de situatie waarin Alex én hun ‘butler’ én hun minnaar is. Ook hij wrijft in zijn handen, want door wat leugentjes is hij mooi ontsnapt aan zijn oersaaie leven. En heeft hij twee vrouwen helemaal voor zichzelf. Maar wanneer hij wordt gevangen in zijn eigen web van leugens en er een derde vrouw in het spel komt, blijkt hun gelukkige leventje niet zo makkelijk meer te leiden.

Door Mollema’s vlotte schrijfstijl en gebruik van korte monologen leest deze thriller als een trein. Ook blijft het tot op de laatste hoofdstukken gissen naar het einde van het boek. Desondanks moet Dirty Martini in de categorie ‘tussendoortje’ worden geplaatst, want het ontbreekt het boek aan diepgang. Dit komt vooral door het onderwerp van deze thriller, want de seksueel getinte passages overgieten het boek met een goedkoop sausje. Daarnaast worden sommige voorvallen of relaties nauwelijks uitgewerkt, of komen nooit meer ter sprake. Dit vormt een groot contrast met de rest en zorgt aan het einde van het boek voor de nodige vraagtekens. Wellicht is het Mollema’s intentie geweest om sommige dingen onuitgewerkt te laten. Zo weet ze het in ieder geval zelfs na de laatste bladzijde spannend te houden. Daar moet je tegen kunnen en van houden.

Een prima strandboek, maar als je de kriebels krijgt van een menage á trois kan je dit boek beter niet kopen.

In het boek staan twee samenwonende zussen centraal. Zou jij graag met je zus samenwonen? Waarom wel/niet?

Dirty martini

1  2  3  4  5

Twee single zussen, water en vuur, erven van hun ouders een prachtig herenhuis in Rotterdam. Samen komen ze tot een precaire balans: de een zorgt voor het geld, de ander voor het huishouden. Mannen betekenen niets dan ellende dus geen kerel zal deze status quo ooit verbreken, zo beloven ze elkaar plechtig. En dan ontmoeten ze Alex. Alex is charmant, heeft smaak, is een geweldige kok, kan luisteren, weet raad en is niet veeleisend. De ideale man voor de ene zus. Én voor de andere... Voor ze het zelf goed en wel in de gaten hebben is een ménage à trois ontstaan waarin iedereen heel gelukkig is. Maar af en toe is een klein leugentje nodig om de situatie te handhaven. Een van die leugentjes heeft echter desastreuze gevolgen. Op een ochtend wordt een lijk gevonden, stijf bevroren in de winterse kou. Is drie toch te veel?