Tegenlicht RECENSIE

Esther Verhoef is bekend van haar spannende psychologische thrillers. Tegenlicht is haar eerste roman en gaat over Vera Zagt, een 38-jarige vrouw die een op zijn zachtst gezegd moeilijke jeugd heeft gehad. Ze lijkt het goed voor elkaar te hebben, met een mooi huis, een man en een eigen fotostudio, maar als er een paar heftige dingen in haar leven gebeuren, lijkt haar verleden haar in te halen.

Tegenlicht is een behoorlijk dikke pil, maar doordat de hoofdstukken kort zijn, vlieg je erdoorheen. In het eerste en langste deel van het boek wisselen de hoofdstukken in het heden en in het verleden zich af en krijg je een beeld van Vera''s afschuwelijke jeugd. In de hoofdstukken die zich in het heden afspelen, wordt het langzaam maar zeker duidelijk wat een invloed zo''n jeugd op iemands volwassen leven heeft.

Esther Verhoef bewijst met Tegenlicht dat ze geen moord en doodslag nodig heeft om de lezer te kunnen blijven boeien. De stijl is - net als bij haar thrillers - bondig en gericht op de psyche van de hoofdpersoon, maar het onderwerp is loodzwaar. Ik wilde het boek uitlezen, maar ik kon het af en toe bijna niet aan hoe verdrietig het verhaal was. Dat een boek met zo''n zwaarmoedig onderwerp, toch lekker doorleest, is knap, maar voor mij persoonlijk is het onderwerp iets té zwaar. Het is niet erg dat je verdrietig wordt van een boek en het is zelfs de bedoeling dat een roman aanzet tot nadenken, maar Tegenlicht is naar mijn smaak te heftig. De dramatische gebeurtenissen stapelen zich op. Hoe veel kan een mens aan? dacht ik regelmatig tijdens het lezen. Maar ook: hoe veel kan een lezer aan?

Vier hartjes voor Verhoefs sublieme schrijfstijl. Toch geen vijf, omdat ik geloof dat meer lezers mijn mening over de te zware onderwerpskeuze zullen delen. Een gezellig boek voor op vakantie? Niet echt. Wel een prachtig geschreven verhaal dat aanzet tot nadenken.

Heb je al eens een boek van Esther Verhoef gelezen? Zo ja, welk boek?

Tegenlicht

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Vera Zagt heeft het niet gemakkelijk gehad als kind. Haar moeder zat vaker in een psychiatrische inrichting dan dat ze thuis was, haar autoritaire vader behandelde haar alsof ze een van zijn rekruten was en gepest worden op school was ook eerder regel dan uitzondering. Als volwassene heeft Vera nog altijd een beschadigd zelfbeeld. Ze is inmiddels twintig jaar samen met Lucien Reinders, een succesvol ondernemer. Haar huwelijk, haar werk als dierenfotografe en haar huis - ‘t Fort - zijn de drie wankele pijlers waarop haar leven steunt. Wanneer de relatie met Lucien onder druk komt te staan, raakt Vera in paniek en vlucht in een buitenechtelijke verhouding. Dan gebeuren er meer dingen waardoor ze langzaam maar zeker de controle verliest. Vera zal zich moeten losmaken van haar traumatische ervaringen en haar zorgvuldig opgebouwde muren moeten afbreken. Vera moet leren leven en vertrouwen krijgen. Maar is het daarvoor niet te laat?