De Free Range Cook RECENSIE

Kookliefhebbers hebben Annabel Langbein vast al voorbij zien komen in het programma The Free Range Cook op 24Kitchen. Inmiddels is ook een gelijknamig kookboek van de Nieuw Zeelandse kokkin, en schrijfster, verschenen. Zoals een echt ‘buitenbeest’ uit Down Under betaamt, staan gerechten met natuurlijke ingrediënten centraal. Langbein heeft geen recepten voor gastronomische hoogstandjes in haar boek opgenomen. Wel zoomt de schrijfster in op een ‘minimalistische’ benadering van eten en koken, waarbij de nadruk op verse seizoensproducten ligt. De missie van de Nieuw Zeelandse is dat keukenprinsessen even stilstaan bij alles wat de natuur te bieden heeft en daar ook gebruik van maken.

The Free Range Cook is onderverdeeld in de volgende hoofdstukken: uit de oven, uit de groentetuin, van de boerderij, uit zee en meer, uit de voorraadkast en uit de boomgaard. Dit zorgt voor een enorme diversiteit aan gerechten. Couscous met geroosterde groenten, gestoomde mosselen met tomatenroomsaus, espresso-hazelnootpunten en een bloedsinaasappelcocktail: slechts een kleine greep uit Langbein’s recepten. De kokkin heeft haar uitleg over de bereiding beknopt en overzichtelijk gehouden. En de ingrediënten zijn ook stuk voor stuk herkenbaar.

Naast Langbein’s recepten verdienen ook de foto’s uit het boek een compliment. De gerechten zijn stijlvol gefotografeerd. En ook de plaatjes van de omgeving van Central Otago in Nieuw Zeeland geven De Free Range Cook een fijn sfeertje. Nog een pluspunt: elk hoofdstuk begint met een persoonlijk stukje van de schrijfster. Zo vertelt ze waarom bakken zo belangrijk voor haar is en dat ze dankzij grootvader Put een grote liefde voor vissen heeft. Dit geeft het boek iets warms en gezelligs.

De Free Range Cook is een prachtig en handig kookboek voor in je keukenkastje. Want dankzij de uiteenlopende recepten ben je verzekerd van een avondje heerlijk eten!

Ben jij een echte keukenprinses? Of helemaal niet?

De Free Range Cook

Annabel Langbein

20 februari 2013

ISBN 9789000321186
    Uitgever Van Dishoeck
    320 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Free Range Cook
  • Ondertitel:

Pure gerechten uit Nieuw-Zeeland

Van Dishoeck

Kookboeken

1  2  3  4  5

Koken met pure ingredienten, eenvoudige maar heerlijke recepten, en mensen samen aan het koken en eten krijgen. Dat is Annabel Langbein, Nieuw Zeelands trots op culinair gebied, ten voeten uit! In de Free Range Cook gaat Annabel thematisch te werk met zeer gevarieerde recepten en ze gaat in op de achtergrond en het belang van goede ingredienten. De eenvoud en pure smaak van -en passie voor- gezond en lekker eten zijn kenmerkend voor culinaire auteurs van Down Under zoals Donna Hay en Annabel Langbein.