Soul beach RECENSIE

Soul Beach is een paradijs, een paradijs waar overleden jonge mensen terecht komen. Maar niet alle overleden jongeren komen hier terecht, alleen degene die op een tragische wijze om het leven zijn gekomen en die nog niet kunnen rusten omdat er eerst nog iets opgelost moet worden in de echte wereld.
Alice is een 16-jarig meisje van wie haar zus, Meggie, is vermoord. Een aantal maanden na de dood van Meggie krijgt Alice een mailtje van haar zus waarin ze wordt uitgenodigd om naar Soul Beach te komen. Eerst denkt Alice dat het een zieke grap is van iemand, maar wanneer ze toch een kijkje gaat nemen, ontmoet ze haar zus bij Soul Beach. Alice raakt langzaam in de ban van Soul Beach en gaat in het echte leven op onderzoek naar de moordenaar van Meggie en probeert meer te weten te komen over de dood van Meggies dode vrienden op Soul Beach in de hoop dat ze toch rust zullen vinden.

Soul Beach is het eerste deel uit een trilogie voor tieners die Kate Harrison heeft geschreven. Haar doel was om een boek te schrijven dat gaat over een onopgeloste moord met een donker en romantisch tintje. Dit is haar zeker gelukt, maar persoonlijk sprak het boek me niet echt aan. Het idee van een virtueel tussenstation tussen het leven op aarde en het hiernamaals, vond ik persoonlijk iets te ver gezocht. Daarnaast is het verhaal behoorlijk langdradig doordat het veel blijft hangen in hetzelfde. Alice gaat naar school en daarna naar huis om in te loggen op Soul Beach want daar is het geweldig en kan ze haar dode zus weer spreken. Pas op de helft van het boek, verandert er het een en ander en gaat Alice ook daadwerkelijk op onderzoek uit. Haar onderzoek verloopt echter ook erg rommelig: het ene moment probeert ze te achterhalen wie de moordenaar van haar zus is, het volgende moment is ze op het spoor hoe een van de dode Soul Beach vrienden van haar zus om het leven is gekomen. Net wanneer je het idee hebt dat het verhaal ergens naar toe gaat, is het boek uit…

Ik heb al eerder boeken gelezen van Kate Harrison, die wel mijn goedkeuring konden wegdragen, maar dit is het wat mij betreft toch net niet!

Hou jij wel van een boek over het hiernamaals? Of spreekt het je juist niet aan?

Soul beach

Kate Harrison

11 juni 2012

ISBN 9789044333398
    Uitgever The House of Books
    304 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Soul beach
  • Ondertitel:

Een exclusieve club

The House of Books

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

Als Alice Forster een mail ontvangt van haar overleden zus, denkt ze dat het een zieke grap van iemand is. Maar het bericht bevat details die alleen haar zus kent. Daarna krijgt Alice een uitnodiging tot de virtuele wereld van Soul Beach, een idyllisch online paradijs van zon, zee en strand. Daar is het mogelijk met haar zus te praten – en ze ontdekt een nieuwe wereld van vriendschap, geheimen en zelfs liefde. Maar waarom zijn er op Soul Beach alleen maar jonge, mooie en dode mensen? En wat is het toch dat Alice voor altijd op dit strand zou willen zijn?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox