Het heksenalfabet RECENSIE

Aiofes moeder zit in een gesticht omdat ze lijdt aan het necrovirus; een virus – verspreid door de nachtzwaluws – dat de geest zo aantast dat de patiënt waanbeelden krijgt. De waanbeelden die Aiofes moeder heeft worden erger en er is een grote kans dat ze op een extra beveiligde afdeling terechtkomt. Aiofe is een van de weinige meisjes die is aangenomen op de Technische School. Het is haar taak om de stad te beschermen. Maar het duurt niet lang voordat ze zestien zal worden, en haar moeder en andere familieleden raakten allemaal besmet met het necrovirus toen ze zestien waren. Ook haar broer Conrad was besmet, maar hij heeft weten te ontsnappen uit het gesticht. Regelmatig schrijft hij Aiofe brieven en nu ontvangt ze er een met de boodschap dat ze het heksenalfabet moet vinden om zichzelf te redden. Samen met haar vriend Cal verlaat ze de stad, op zoek naar het heksenalfabet.

Caitlin Kittredge heeft in Het heksenalfabet een hele nieuwe wereld geschapen; een wereld met gruwels, ketters en viralen. Er bestaan betoverde boeken, geschreven met spookinkt, zodat de tekst alleen door de juiste persoon te lezen is. Ook hebben de personages een soort eigen taal en eigen vloeken en uitdrukkingen. Er zitten hele mooie scènes in het boek, zoals wanneer Aiofe wordt gebeten door een shoggoth en haar lichaam het necrovirus probeert af te stoten. Het boek is geen enkele keer saai en richting het einde is het verhaal spannend en verrassend. De schrijfster heeft al een heleboel boeken op haar naam staan, maar Het heksenalfabet is het eerste boek dat in het Nederlands is vertaald.

Ben je nieuwsgierig geworden naar het boek?

Het heksenalfabet

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

In de sombere steegjes van het stadje Lovecraft is magie echt, net zo echt als de straf die ligt op het gebruik ervan. Ketters belanden op de brandstapel. Aoife Grayson is bijna 16; de leeftijd waarop iedereen in haar familie doordraait als gevolg van het necrovirus. Volgens de Proctors, de leiders van Lovecraft, ligt het necrovirus ten grondslag aan alle ketterij. Dan krijgt Aoife een brief van haar oudere broer, die haar vertelt dat ze het Heksenalfabet moet vinden als ze zichzelf wil redden.