Allerzielen RECENSIE

Vampiers, heksen en demonen. Een nieuwe hype is het zeker niet, aangezien dit het zoveelste boek is dat over vampiers en andere paranormale wezens gaat. Weer een Twilight gerelateerd boek denk je. Nou, not exactly. Het boek heeft uiteraard de nodige romantische elementen die Twilight rijk is, maar wat dit boek zo origineel maakt, is de grote hoeveelheid geschiedenis-, biologie- en natuurwetenschappelijke lessen die wij naast het paranormale voorgeschoteld krijgen.

Allerzielen, het eerste boek van een trilogie vertelt het verhaal van historicus en tevens heks Diana Bishop die een mysterieus alchemistisch manuscript in de Bodleian-bibliotheek in Oxford aanvraagt. Na het openen van het betoverde manuscript Ashmole 782 wordt ze voortdurend aangetrokken en omringd door demonen, heksen en vampiers - onder wie de geneticus en eeuwenoude vampier Matthew Clairmont - die allemaal achter het manuscript aanzitten. Ondanks het feit dat ze van een oud heksengeslacht afstamt en bovennatuurlijke krachten bezit, wil ze niets met magie of met die wereld te maken hebben. Maar de krachtige magie en de macht van Ashmole 782 kan ze niet zomaar negeren. Wat voor geheimen bevat dit manuscript toch? Aan Diana en Matthew de taak om hier achter te komen en ondertussen hun gevoelens voor elkaar te ontdekken.

Fantasy met een wetenschappelijk randje: dat is dit boek in een notendop. Met zijn ruim 650 pagina’s is het boek bijzonder door het feit dat het een breed publiek trekt. Iedere lezer zal zich door een ander aspect in het boek aangetrokken voelen. Persoonlijk was ik gecharmeerd door de setting waarmee het verhaal begon. Ik kon vrijwel de gehele Bodleian-bibliotheek in Oxford voor me zien - wat heel vertrouwd voelde - met dank aan de duidelijke beschrijving van de schrijfster. Overigens was ik ook gefascineerd door de vermeende geschiedenis van het ontstaan van de schepping van de drie verschillende bovennatuurlijke schepsels die in het boek beschreven worden. Wat ik wel storend en tevens weinig vond toevoegen, waren de vele passages over wijn die geregeld in het verhaal voorkwamen. Ook de karakterontwikkeling van de hoofdpersoon Diana van een onafhankelijke, eigenzinnige vrouw naar een aanhankelijke, labiele bijpersoon ging voor mijn gevoel te snel.

Hou jij van het genre fantasy? Zo ja, waarom?

Allerzielen

Deborah Harkness

6 augustus 2012

ISBN 9789022563106
    Uitgever Boekerij
    656 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

A Discovery Of Witches
  • Ondertitel:

De ontdekking van de heksen

Boekerij

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5
    (13 stemmen)

Hoewel historicus Diana Bishop van een oud heksengeslacht afstamt, heeft ze haar bovennatuurlijke familie-erfenis altijd ontkend. Tot ze in de Bodleian-bibliotheek in Oxford per toeval een betoverd alchemistisch manuscript opent en daarna al snel merkt dat ze de wereld van magie niet meer op afstand kan houden. Verschillende bovennatuurlijke wezens geloven dat het manuscript belangrijke aanwijzingen bevat over verleden en toekomst, en ze willen weten hoe Diana de hand heeft weten te leggen op het ongrijpbare boekwerk. Onder hen is de vampier Matthew Clairmont. De eeuwenoude vampier en de ontwakende heks beginnen samen aan een zoektocht om de geheimen van het manuscript te ontrafelen. Maar de liefde die zich tussen hen ontwikkelt dreigt te knagen aan het fragiele evenwicht tussen bovennatuurlijke wezens en mensen, en zet ook Diana’s wereld op zijn kop…