Literalicious RECENSIE

Literalicious is een kookboek, maar niet zomaar eentje. Er zijn acht Nederlandse romans uitgekozen waar bij elke - aan de hand van de sfeer, lokatie en het soort keuken - een restaurant gezocht is. De chefkoks van de restaurants hebben ieder een boek toegewezen gekregen en maakten daarbij een zogenaamd literair viergangenmenu. Deze recepten zijn gebundeld in dit boek. Naast de recepten vind je interviews met de acht chefkoks, essays over de rol van het eten in de romans en fotografie. Afwisselend dus.

Literalicious is ten eerste prachtig uitgevoerd. Het binnenwerk is mooi opgemaakt, er zijn mooie kleuren en mooie foto''s gebruikt. Grappig vind ik het dat het een vierkant boek is, dat zie je namelijk niet zo heel vaak. Het is echt een eyecatcher, dit boek. Het concept bij het boek is ook creatief bedacht. Voor de recepten moet je wel de tijd nemen. Ik vind het echt zo''n kookboek dat je erbij pakt als je iets bijzonders klaar wilt maken, bijvoorbeeld met Kerst. Maar misschien dat de gevorderde kokers onder ons (of mensen die koken gewoon heel erg leuk vinden!) dit boek er ook bijpakken voor inspiratie voor het eten op een doodnormale doordeweekse dag. Ik besloot de proef op de som te nemen en een gerechtje uit het boek te maken. Ik koos voor een dessert: rijstepudding met vanille. Alle ingredienten heb ik gehaald bij de supermarkt, behalve de mandarijnenlikeur die bij dit gerecht nodig is. Die haalde ik bij de slijterij. Het bereiden ging aan de hand van de beschrijving erg makkelijk en snel en was erg yummy!

Kook jij veel? Gebruik je dan vaak een kookboek om inpsiratie op te doen?

Literalicious

1  2  3  4  5

Literalicious is een culinaire reis door acht Nederlandse romans, een verhalenbundel en een cultuurschets. Literalicious is een literair kookboek met prachtige fotografie - soms geïnspireerd op een scène uit één van de romans, vaak ook op een gevoel dat een verhaal bij de lezer oproept. Tien chefkoks ontwikkelden in hun restaurantkeukens de recepten voor een literair viergangenmenu. Zij lieten zich veelal aanmoedigen door de gastronomie en eetcultuur in de romans. Recepten en foodfotografie worden afgewisseld met interviews met de chefkoks en korte essays over de rol van eten in de boeken.