Good food RECENSIE

Good food is het tweede kookboek van Happinez. Tachtig vegetarische recepten en veel praktische informatie over bewust en gezond eten. Helemaal in de stijl van het tijdschrift! Ik ben gek op gezond en bewust eten en ik kook voornamelijk vegetarisch, dus Good food lijkt helemaal in mijn straatje te passen. Ik ben benieuwd naar de recepten.

Eerste indruk
Good food is looking good! Mooie, grote pagina’s, een touwtje als boekenlegger en fraaie foto’s. Ik vind het ook fijn dat er van ieder recept een foto in staat. Er staan voornamelijk voor- en hoofdgerechten in het boek en er is één hoofdstuk gereserveerd voor toetjes. De hoofdstukken zijn ingedeeld naar ingrediënten. Brood, granen, linzen, aardse groenten, te veel om hier alles op te noemen. Ik vind het helemaal bij dit seizoen passen. Veel herfstachtige en aardse gerechten met pompoen, champignons, aardappelen en bessen. Tussendoor staat er een heleboel informatie over eten en ingrediënten. Allerlei weetjes over spelt, theerituelen, voedselverspilling, anti-oxidanten en nog veel meer. Interessant!

Lamsoor
Wat opvalt is het hoofdstuk over algen. Ik zie wel eens zeekraal en zeewier in de supermarkt liggen, maar ik weet nooit zo goed wat ik ermee moet. Volgens Good food is het supergezond en heeft het een aparte smaak waar je even aan moet wennen. Ik ga het zeker een keer proberen. Ik schrok trouwens wel even van het recept met ‘lamsoor’. Het is een vega-kookboek! Maar gelukkig, het is niet het oor van een lam. Lamsoor is een zeewiersoort dat langs de Waddenkust groeit. Weer wat geleerd.

Weekend
Bij veel van de gerechten in Good food dacht ik: dit ga ik een keer maken! Wel moet je voor de meeste recepten echt even de tijd nemen. Sommige ingrediënten zijn alleen in natuurwinkels te koop. Het is dus geen kookboek voor de snelle, makkelijke maaltijd, maar meer voor als je echt even uit wilt pakken in het weekend. Ik kom zelf tenminste niet dagelijks in winkels waar ze zwarte tagliatelle, boekweitmie of gedroogde goudsbloemblaadjes verkopen. Leuk wel, al die aparte ingrediënten!

Camembert
Het recept dat ik maak is een gegrilde camembert met spicy honingcrunch. Het is geschikt als dessert of voorgerecht. Ik vind het meer een voorgerecht. De camembert gril je in de grillpan. Zo gedaan. Voor de spicy honingcrunch verwarm je honing met kruiden, pepertjes en noten. Het ruikt… euh… best apart. Ik heb er een hard hoofd in of het lekker wordt.

Viooltje
Op de camembert gaat vers fruit en vervolgens de honingcrunch. Je moet het garneren met stukjes honingraat en viooltjes. Honingraat heb ik niet kunnen vinden en die viooltjes staan hartstikke leuk op de foto… maar waar haal ik die vandaan? Ik besluit het te laten zitten. Totdat ik uit mijn keukenraam kijk. In een van mijn balkonbakken zie ik naast een bosje dorre takken nog een paars viooltje, dat alle storm- en regenbuien van de afgelopen tijd heeft overleefd. Perfect!

Heftig
Het ziet er geweldig uit. Helemaal met mijn zelfgeplukte viooltje natuurlijk. En dan de smaak… de viooltjes leg ik opzij. Ik zie iedere dag vogels in mijn balkonbakken zitten en ik durf het eerlijk gezegd niet te eten. De spicy honingcrunch die zo vreemd rook, is in combinatie met het zoetzure fruit en de kaas toch best lekker! Ik vind camembert altijd een heftig kaasje, maar alles bij elkaar is het heel apart. Best machtig, maar prima als voorgerecht.

Good food is een kookboek dat ik zeker nog vaker ga inkijken. Bijzondere gerechten met bijzondere ingrediënten. Een boek waar ik echt inspiratie uit kan halen.

Good food

Happinez

9 oktober 2012

ISBN 9789029585910
    Uitgever Happinez
    144 pagina's

Happinez

Kookboeken

1  2  3  4  5

Good food is het tweede kookboek van Happinez. Het bevat een ruime selectie vegetarische najaarsrecepten waarin seizoensgroenten, de hoofdrol spelen. Gezond, informatief, voedzaam, origineel en overheerlijk. Dit Happinez kookboek bevat de mooiste recepten uit Happinez, maar er zijn ook veel nieuwe gerechten aan toegevoegd. Daarnaast bevat Good food veel informatie over voedsel. Zoals over de carotenoïden in bietjes, die beschermen tegen hart- en vaatziekten. Over de rustgevende werking van pompoen, over algen en zeewier die ons immuunsysteem gigantisch kunnen versterken en over de verzadigende werking van peulen. Allemaal wetenswaardigheden die je bewuster en op een andere manier naar je dagelijks eten laten kijken. Good food is, zoals u van Happinez kunt verwachten, sfeervol vormgegeven en rijk geïllustreerd met prachtige foto’s. Een geweldig boek voor wie van lekker én verantwoord eten houdt.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox