M. RECENSIE

Leah leidt een teruggetrokken leven als beeldend kunstenares. Als ze de opdracht krijgt een sculptuur te maken van haar eigen hoofd, wordt ze onvermijdelijk geconfronteerd met haar verleden, waaraan ze liever niet meer denkt. Wat volgt zijn herinneringen uit haar kinder- en tienertijd, waaruit blijkt hoezeer de oorlog sporen heeft nagelaten op de levens van haar ouders en grootouders, en de affaire die ze als tiener had met haar leraar Markus Prins. Ze keert terug naar de plek van hun ontmoetingen bij een kerkje, waar de tijd letterlijk stil is blijven staan op de kerktorenklok. Pas wanneer Leah haar eigen verhaal heeft teruggevonden en daar een punt achter kan zetten, is ze in staat haar opdracht af te ronden.

Net als de titel is ook deze novelle kort maar krachtig. Opgedeeld in vier delen beschrijft Shira Keller het heden en verleden van Leah Rosenberg. Kellers schrijfstijl is creatief en literair, heden en verleden lopen kunstig in elkaar over. Het plot zit goed in elkaar. Jammer is wel dat het boek letterlijk heel dun is, naar mijn idee had het uitgewerkt kunnen worden tot een wat meer lijvige roman. De personages en de verhaallijnen – vooral die van haar familie, maar ook zeker die van Leah als hoofdpersonage – zijn interessant genoeg om dieper uit te werken. Leah blijft nu een wat ongrijpbaar, zonderling personage.

De hoofdlijn van dit boek mag dan liefde zijn – De ‘M’ op de cover, opgebouwd uit doorntakken met de roos erachter als figuurlijke punt, is de ‘M’ van Markus – dit boek heeft niets met chicklit te maken. Uiteindelijk draait deze novelle om de zoektocht naar wie Leah echt is. De symboliek, die al verscholen zit in het coverontwerp, ligt er ook in de roman zelf af en toe wel erg dik bovenop. Desalniettemin is M. een veelbelovend debuut van een getalenteerd schrijfster, van wie ik zeker meer zou willen lezen.

Lijkt het debuut van Shira Keller jou leuk om te lezen?

M.

Shira Keller

27 augustus 2012

ISBN 9789057595134
    Uitgever Podium
    192 pagina's

Podium

1  2  3  4  5

Kan ik deze week een keer met u spreken?’ schrijft de vijftienjarige Leah Rosenberg onder aan haar proefwerk Latijn. Tot haar verbazing krabbelt Markus Prins, haar nieuwe leraar, op hetzelfde velletje terug: ‘Vanmiddag half vier, bij de oude kerk?’

Wat begint als een ongemakkelijke kennismaking tussen leraar en leerling, groeit uit tot een dagelijkse ontmoeting onder een vastgeroeste kerkklok, waar twee geliefden zich terugtrekken in een wereld waarin voor anderen geen plaats is. Tot er op een dag een dramatisch einde komt aan hun samenzijn.

Jaren verstrijken, nooit heeft Leah met iemand over haar eerste liefde gesproken. Heeft de hartstocht tussen haar en M. werkelijk bestaan? Of heeft ze al die jaren een illusie met zich meegedragen? 'M.' is een aangrijpende roman over liefde en vergankelijkheid.