Ben je gek RECENSIE

Ben je gek is het vijfde boek in een serie van Marian Keyes over vijf zussen. In dit boek gaat het om Helen, de jongste zus. Helen is alles behalve doorsnee: ze werkt als privédetective en komt daardoor in de raarste situaties terecht. Hoewel je zou denken dat je voor dat werk stevig in je schoenen moet staan, lijdt Helen aan een depressie die af en toe op onhandige tijden de kop op steekt. Zo kan het zomaar gebeuren dat ze haar zelfmoordpoging aan het plannen is, terwijl ze met hele andere dingen bezig zou moeten zijn. Dit is wel meteen een minpuntje van het boek: het zal niet voor iedereen even makkelijk zijn om je te verplaatsen in Helens depressieve buien. Zeker terwijl ze juist zo’n bijzondere en spannende baan heeft! Helens werk maakt het verhaal extra leuk en een belangrijke opdracht die ze krijgt geeft het verhaal een touch of glamour.

Een jongensband, die doet denken aan Take That, geeft na jaren mediastilte een serie reünieconcerten. Alle voorbereidingen zijn in volle gang, maar ineens blijkt een van de bandleden spoorloos verdwenen. Als Helen door de manager van de band - en toevallig ook haar ex-vriend -  wordt ingezet om hem te vinden, loopt ze tegen de ene na de andere merkwaardige ontdekking aan. Het is ineens heel normaal als Docker (vergelijkbaar met Robbie Williams) onaangekondigd in haar woonkamer zit als ze thuiskomt! Het mysterie van het vermiste bandlid Wayne is heel spannend beschreven en dat maakt dat je het boek maar moeilijk weg kunt leggen. En als dat wegleggen je dan toch gelukt is, blijf je piekeren over waar hij nou toch zou kunnen uithangen… en dat is een groot compliment aan de schrijfster! Ook fijn is dat het einde anders is dan je verwacht, maar toch 100% feelgood!

Heb jij een boek uit de serie van Marian Keyes gelezen over vijf zussen? Zo ja, welke?

Ben je gek

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Helen Walsh, vierendertig, privé detective, zit er doorheen. Geen geld, geen huis, geen werk, en met haar nieuwe vriend botert het ook niet zo. Mismoedig stort Helen zich op een verdwijningszaak. De zanger van de Laddz, Ierlands meest viriele en beroemde boysband ooit, lijkt in het niets verdwenen. Bij familie, vrienden en het management van de band ontdekt Helen vele verborgen duistere motieven. De tijd dringt. Helen zakt steeds dieper in de problemen.