Vriendschapsbrood RECENSIE

Darien Gee heeft het fenomeen ‘vriendschapsbrood’ gekozen als hoofdonderwerp van haar boek met de gelijknamige titel. Zelf had ik nog nooit gehoord van het brood, maar de naam doet al een deel van de waarheid vermoeden. Het startdeeg voor vriendschapsbrood wordt van vriend tot vriend doorgegeven. Het zit meestal in een diepvrieszakje (en ziet er dan wat smerig uit!) of in een aardewerken schaaltje. Doordat je er zelf elementen aan toevoegt, kun je er een beslag naar keuze van maken. Het brood schijnt heerlijk te zijn en doordat je er iedere dag mee bezig bent, zou het zo zijn dat je een band opbouwt met dit brood (en dus onbewust ook met de vrienden die het aan jou gaven).

Julia Evarts is een vrouw die woont in het dorpje Avalon, helaas is haar 10-jarige zoontje overleden en was alleen haar zus daarbij aanwezig. Zij kan dit verdriet geen plaats geven en heeft zich daarom afgesloten van veel contacten. Zelfs haar man raakt van haar vervreemd en lijkt het geluk buiten de deur te zoeken… Dan vindt Julia een pakketje met startdeeg. Het brood lijkt de manier te zijn waarop zij weer in contact komt met andere mensen. Julia probeert haar leven weer op te pakken, maar kan zij haar zus vergeven?

Ergens lijkt Vriendschapsbrood wel op de boeken van Jill Mansell. Veel verhaallijnen die continu worden afgewisseld, een denkbeeldig dorpje en een verhaal dat gaat over het leven. Thema’s als liefde, verdriet, ontrouw en verlies wisselen elkaar af. Het verhaal is zeker niet slecht geschreven en de verhaallijnen op zich zijn vermakelijk, maar ik miste iets. Ik miste het verslavende element dat een goed boek mag hebben, dat verslavende waardoor je niet meer kunt stoppen met lezen… Er zit geen lekker tempo in dit verhaal en sommige verhaallijnen worden wat uitgemolken. Prima voor een rustig weekend, maar geen pageturner voor op je nachtkastje!

Heb jij ooit vriendschapsbrood gebakken?

Vriendschapsbrood

Darien Gee

17 september 2012

ISBN 9789022998984
    Uitgever A.W. Bruna
    320 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Friendship Bread

A.W. Bruna

Feelgood/ Chicklit

1  2  3  4  5

Julia Evarts worstelt met een groot verdriet dat als een schaduw over haar familie hangt. Ze onderneemt bijna niets meer. Tot ze op een dag een pakketje met deeg en een recept voor vriendschapsbrood op haar stoep vindt. Haar dochtertje Gracie voorkomt nog net dat ze het weggooit. Het vriendschapsbrood blijkt de ideale manier om weer nieuwe contacten op te doen, zoals de weduwe Madeline die net een theesalon geopend heeft. Daar ontmoet Julia Hannah met wie ze ook bevriend raakt. Binnen de kortste keren wordt de theesalon een ontmoetingsplek voor het uitwisselen van recepten, tips en verhalen. Julia begint door de vriendschap in te zien dat ze hoognodig de confrontatie aan moet gaan met haar verdriet en dat ze haar zus niet langer de schuld mag geven van wat er gebeurd is. Maar kan ze dat?