Verdieping X RECENSIE

Het eerste boek dat ik van Kim Moelands las, was - zoals voor zoveel mensen - Ademloos. Ik heb twee uur in bad gelegen, totdat ik volledig gerimpeld was, en het boek in één keer uitgelezen. Twee uur lang heb ik keihard gejankt. Werkt heel therapeutisch, zo’n boek dat zo prachtig en vol gevoel is geschreven. Ik werd letterlijk door elk woord geraakt.

Voor mij stond dus vast dat ik meer wilde lezen van Kim. Maar ik had niet verwacht dat ze met een thriller op de proppen zou komen. Ik moet eerlijk zeggen: ik was wat gereserveerd. Ik ben niet gauw onder de indruk van een Nederlandse thriller, omdat te vaak bewezen is dat het niet goed genoeg geschreven is. Maar tijdens het lezen bleek al snel dat ik al mijn reserves overboord kon gooien. Want waar Kim me raakte met haar gevoeligheid in Ademloos, verrast ze me nu met haar gave om de spanning perfect op te bouwen. Het verleidde me opnieuw tot het in één keer uitlezen van haar boek.

Verdieping X ontstijgt de Nederlandse middelmatigheid van thrillers en kan zich zonder problemen meten met internationale bestsellers. Kim weet de lezer te grijpen en ze achter te laten in angstige verwarring. Het is een gave om een verhaal te schrijven dat zo dicht bij huis afspeelt dat je je voortdurend realiseert dat dit écht zou kunnen gebeuren. En dat is precies wat er zo angstaanjagend is aan het boek. Verdieping X is absolute klasse.

Vind jij ook dat Nederlandse thrillers vaak niet goed genoeg geschreven zijn?

Verdieping X

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

In een Utrechtse discotheek raken tientallen jongeren plotseling bewusteloos. Enkelen overlijden ter plekke. Agente Vicky Hogendoorn ontdekt dat ze allemaal onder invloed zijn van de mysterieuze partydrug elf. In het Academische Medisch Centrum Midden vecht bloeddokter Floor van Schaik voor hun levens, maar ze begint al gauw te vermoeden dat iemand haar tegenwerkt.