De schaduw van de nacht RECENSIE

In De schaduw van de nacht, het vervolg op het eerste deel van de Allerzielen trilogie, verruilen historicus en heks Diana Bishop, en geneticus en vampier Matthew Clairmont, het eenentwintigste eeuwse New York voor het Elizabethaanse Londen van 1590. Het tweetal meent dat ze in deze tijd het mysterieuze, alchemistisch manuscript Ashmole 782 kunnen vinden en meer antwoorden kunnen krijgen over dit stukje werk dat zo plotseling verdween in de hedendaagse tijd. Tevens zoeken ze voor Diana een geschikte onderwijzer (lees: heks) die haar haar magische krachten zal leren beheersen. Een tijdreis naar het verleden zou hierbij dus een mooie uitkomst bieden. Allemaal prachtige voornemens, maar het paranormale duo krijgt meer narigheid over hen heen dan ze lief is. Wat verwacht je dan ook van het jaar 1590?

Na het eerste deel Allerzielen - die mijn aandacht had vastgehouden - was ik ontzettend benieuwd naar het vervolg. Een gedachte die zo in de prullenbak gegooid kon worden. Er is zoveel mis met het boek, dat ik niet eens weet waar te beginnen en dat terwijl de schrijfster veel met het onderwerp had kunnen doen. Wederom waren vele passages ontzettend langdradig en bevatten tevens overbodige informatie die heel weinig aan het verhaal toevoegen. Ik heb het idee dat Harkness alle belangrijke gebeurtenissen die rond 1590 plaatsvonden en personages die belangrijk waren voor die tijd in 650 pagina’s wilde proppen. Guess what? Dat is onmogelijk, want dan krijg je een ratjetoe van alles en nog wat zonder een coherent plot. Het was wel duidelijk te zien dat ze haar skills als historicus wilde tonen en haar kennis daadwerkelijk in het verhaal wilde verweven, maar dat maakte het verhaal juist moeilijk te lezen. Want, geloof het of niet, niet iedereen weet wie Christopher Marlowe of Walter Raleigh is. In andere woorden: het hele verhaal wordt uitgerekt, terwijl er ondertussen bar weinig gebeurt. Dit gezegd hebbende, wil ik het derde deel alsnog gaan lezen. Ook al was dit deel niet wat ik verwachtte, ik wil uiteraard weten hoe het verhaal van Matthew en Diana eindigt.

Hou jij van het genre fantasy? Zo ja, waarom?

De schaduw van de nacht

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

Eindelijk komen we te weten wat er met Diana Bishop, Oxford geleerde en ontluikende heks, en Matthew Clairmont, briliant geneticus en bovendien vampier, gebeurt na het enorme cliffhanger einde van Allerzielen! Diana en Matthew komen in het victoriaanse Londen terecht, een wereld vol spionnen én oude vrienden van Matthew. Zal Diana hier iemand vinden die haar kan leren met haar krachten om te gaan? En zal Matthew zich op het mysterie rondom Ashmole 782 kunnen concentreren of zal hij eerst moeten afrekenen met de geesten uit zijn verleden?