Voor ik ga slapen RECENSIE

Stel je voor: op een ochtend word je wakker zonder dat je enig idee hebt waar je bent of wie er naast je in bed ligt. Ik zou in paniek raken, geloof ik. Precies dat overkomt Christine iedere ochtend. Door een ongeluk heeft ze jaren geleden een hersenbeschadiging opgelopen, waardoor ’s nachts wanneer ze slaapt haar geheugen gewist wordt. Iedere ochtend moet ze haar echtgenoot Ben leren kennen en opnieuw ontdekken hoe haar leven eruit ziet. Tot haar arts haar aanraadt een dagboek bij te houden. Het opschrijven van alle dagelijkse beslommeringen blijkt inderdaad een positief effect te hebben op haar geheugen. Maar Christine ontdekt ook dat Ben haar niet alles vertelt…

Toen ik de omschrijving van Voor ik ga slapen las, was ik erg benieuwd hoe de schrijver dit gegeven uit zou werken; een soort 50 First Dates in boekvorm en dan spannend in plaats van grappig. S.J. Watson blijkt hier prima mee uit de voeten te kunnen. De herhaling van het ochtendritueel van onwetendheid wordt nergens saai. Als lezer maak je langzaam kennis met Christine en samen ontdek je stukjes van haar leven. Hoe meer je te weten komt, hoe minder je je aan het gevoel kunt onttrekken dat er ergens iets niet klopt. Iemand liegt, maar wie, en waarom? Zoals het hoort in een goede thriller, ga je meepuzzelen en net als Christine word je heen en weer geslingerd tussen mogelijke oplossingen. Tot de onvermijdelijke, spannende ontknoping.

Omdat Christine zichzelf iedere ochtend als ze wakker wordt een jonge twintiger voelt, is het makkelijk je met haar te identificeren, ook al is ze in werkelijkheid inmiddels de vijftig gepasseerd. Door het drama dat haar is overkomen, is het ook niet moeilijk sympathie voor haar te voelen. Daarbij leest Voor ik ga slapen makkelijk weg en wordt de spanning subtiel steeds verder opgebouwd. Het boek komt misschien wat langzaam op gang doordat je als lezer net als Christine eerst de normale gang van zaken moet leren kennen, voor je de onregelmatigheden hierin kunt gaan zien. Maar naarmate het einde dichterbij komt, laat het boek zich lezen als een echte thriller, die je niet meer weg kunt leggen voor je weet hoe de vork in de steel zit. Een gevaarlijk boek dus, om te lezen voor je gaat slapen!

Ben je na deze recensie benieuwd geworden naar deze ''50 First Dates in boekvorm''?

Voor ik ga slapen

1  2  3  4  5
    (20 stemmen)

Christine wordt ’s ochtends wakker in een vreemd bed, in een vreemd huis, naast een man die ze niet kent. Ze herinnert zich niets van wat er die nacht is gebeurd en besluit snel haar kleren aan te trekken en naar huis te gaan. Maar dan ziet ze zichzelf in de spiegel. Christine herkent zichzelf niet: ze is veel ouder dan ze dacht. De man vertelt haar dat hij Ben heet en dat ze al tweeëntwintig jaar getrouwd zijn. Dat ze in haar eigen huis is. En dat haar geheugen jaren geleden is aangetast door een ernstig ongeluk. Elke nacht als Christine gaat slapen worden haar herinneringen gewist. Elke ochtend opnieuw moet iemand haar vertellen wie ze is.