Ik zal je vinden RECENSIE

Karin Schaeffer is eindelijk weer gelukkig. Jaren nadat haar man en dochtertje werden vermoord door een psychopaat, durft ze eindelijk weer naar de toekomst te kijken. Een toekomst die ze deelt met haar nieuwe man Mac en hun zoontje Ben. Althans, dat hoopt Karin. Maar het noodlot slaat opnieuw ongenadig toe: Macs ouders worden op gruwelijke wijze vermoord. Vlak daarna verdwijnt Mac zelf spoorloos. Hoewel Karins gevoel iets anders zegt, gaat de politie uit van zelfmoord. Langzaam pakken de mensen om haar heen hun levens weer op, maar Karin weigert de dood van haar man te accepteren. Wanneer ze Mac aan de andere kant van het land denkt te zien, gaat ze op onderzoek uit: is ze echt voor de tweede keer weduwe geworden, of is er meer aan de hand?

Ik zal je vinden is het tweede boek van Katia Lief over Karin Schaeffer. Toch hoef je haar debuut Nu jij nog niet gelezen te hebben om dit boek te kunnen volgen; het verhaal staat op zichzelf, maar bevat genoeg terugblikken om het verleden van Karin te kunnen begrijpen. Een verleden dat, eerlijk is eerlijk, spannender klinkt dan wat ze nu meemaakt. Want hoewel het mysterie rond haar verdwenen echtgenoot zenuwslopend zou moeten zijn voor Karin, krijg je als lezer dat gevoel niet mee. Dat komt voor een groot deel door het tempo van het boek.

Dat tempo is zowel een plus- als een minpunt. Aan de ene kant zit er soms zoveel vaart in het boek, dat je het gevoel hebt alsof het allemaal tussen je vingers doorglipt en je geen grip op het verhaal kunt krijgen. Aan de andere kant zorgt dit er juist voor dat je je wel in Karin kunt verplaatsen: je hebt net als zij amper de tijd om iets te verwerken, omdat alles in hetzelfde moordende tempo verdergaat. Hoewel Katia Lief dit heel knap heeft gedaan, was deze schrijfstijl mooier geweest voor een roman. Voor deze thriller gaan er door deze manier van schrijven veel spannende momenten verloren, doordat het verhaal telkens alweer doorgaat terwijl jij als lezer eigenlijk nog bezig bent met het eerste moment waarop Mac verdwijnt.

Hoewel het mysterie rond Mac er in eerste instantie niet voor zorgt dat je wilt doorlezen, word je al gauw toch meegezogen in de wendingen die het verhaal neemt. Al met al is Ik zal je vinden geen bloedstollend verhaal, maar wel spannend genoeg om je nachtlampje pas uit te durven doen als je het boek uit hebt. Zeker een aanrader voor de kerstvakantie, dus!

Komt dit boek op jouw deze-boeken-wil-ik-lezen-in-de-kerstvakantie lijstje?

Ik zal je vinden

Katia Lief

7 augustus 2012

ISBN 9789026140235
    Uitgever De Kern
    304 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Next time you see me

De Kern

Thriller & Spanning

1  2  3  4  5

Na de moord op haar man en kind heeft Karin Schaeffer eindelijk haar leven weer op orde. Ze is getrouwd met rechercheur Mac en ze hebben een zoontje. Wanneer Mac's ouders worden overvallen en vermoord en Mac spoorloos verdwijnt, belandt Karin opnieuw in een nachtmerrie. Ze gelooft niet in de vermeende zelfmoord van haar man. Als ze hem denkt te zien op een vliegveld is ze vastbesloten hem te vinden. Tijdens haar zoektocht wordt ze geconfronteerd met de duistere kant van de man van wie ze houdt.