Aan niemand vertellen RECENSIE

Simone van der Vlugt heeft me weer eens verbaasd met haar fantastische schrijfkunsten. Na het lezen van De reünie had ze me al weten te overtuigen; de spanningsboog en uiteindelijk het onverwachte, verbazingwekkende einde hadden me in hun greep. Ik moest en ik zou meer boeken van deze auteur gaan lezen.

Zo gezegd, zo gedaan. Aan niemand vertellen kwam op de markt en stond meteen in mijn boekenkast. Opnieuw is van der Vlugt erin geslaagd een verhaal te schrijven dat me op het puntje van mijn stoel liet zitten en waarbij woorden als ‘o nee’ en ‘dit meen je niet’ de kamer vulden, toen ik de ware identiteit van de dader ontdekte. Veel lof over dit boek, maar laat ik nu eerst eens even vertellen waar het eigenlijk over gaat.

Lois Elzinga is rechercheur Moordzaken bij de politiedienst Noord Holland Noord. Wanneer een jongeman wordt aangetroffen die op een gruwelijke manier vermoord werd, start het onderzoek. Daarbij start ook het spannende verhaal. Algauw hebben ze een idee wie de dader is, maar als niemand ook maar haar familienaam weet, begint het er zeer verdacht uit te zien. Wat heeft Maaike Scholten namelijk te maken met de vermoedelijke dader? Meer dan je misschien zou denken…

Door het verhaal heen wordt er vaak van vertelperspectief gewisseld, waardoor je regelmatig ook een kijkje neemt in het hoofd van de dader. In principe weet je dus al snel meer dan de politie en dat is nu net wat het zo spannend maakt. Ook is het boek zeer goed uitgediept; het is duidelijk te zien dat de auteur heel wat research gedaan heeft om dit boek tot stand te brengen. Halverwege neemt het boek namelijk een onverwachte psychologische wending en dit wordt tot in de puntjes verklaard.

Lois zal hopelijk nog voor veel nieuwe avonturen komen te staan, die ik zeker zal volgen!

Hoop jij ook dat hoofdpersonage Lois uit Aan niemand vertellen nog meer avonturen gaat beleven?

Aan niemand vertellen

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

Lois is een jonge rechercheur Moordzaken, afdeling Noord-Holland Noord. Op het eerste gezicht leidt ze een overzichtelijk even, ze heeft een eigen appartement in het centrum van Alkmaar en een uitdagende, spannende baan. Als op een mistige novemberavond het verminkte lichaam van een man wordt gevonden, worden Lois en haar collega op deze bizarre zaak gezet. De eerste naspeuringen lijken nergens toe te leiden. Het slachtoffer, David Hoogland, was een vrolijke basisschoolleraar met een leuke vriendin en een brandschoon verleden. Niemand kan echter het foldertje van de kunstexpositie van Maaike Scholten verklaren, dat wordt gevonden in Davids broekzak. En wie is Tamara, de vrouw zonder achternaam, die telkens opduikt? Het onderzoek strandt, tot een tweede en zelfs een derde moord nieuwe anwijzingen leveren. Lois weet zich meer en meer te verdiepen in de psychologie van de moordenaar,geholpen door haar eigen moeilijke jeugd en een opbloeiende vriendschap met een psychiater. Kan zij voorkomen dat er nog meer doden vallen?