Prinses Lolly RECENSIE

Prinses Lolly is een dun boekje, ik had het in twee uur uit. Het zou gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal dat de schrijver als docent van dichtbij heeft meegemaakt. Of dat ook echt zo is, weet alleen de schrijver zelf.

De andere bewering op de kaft wil ik wel graag tegenspreken: ‘Het hardcore Nederlandse antwoord op Vijftig Tinten Grijs.’ Nee. Gewoon nee. Tenzij daarmee bedoeld wordt dat er in Prinses Lolly net zo’n gebrek aan vocabulaire heerst als in Vijftig Tinten Grijs; dat is namelijk wél zo. Het woord ‘kutje’ komt naar mijn schatting zo’n zestig keer voor in het boek. Tip voor Bastiaan de Wit: www.synoniemen.net. Ik snap tot op zekere hoogte dat de schrijver de woordenschat van een 12- of 13-jarige wil imiteren, maar daarbij had ik als lezer graag gezien dat hij iets meer variatie aan zou brengen in het taalgebruik.

De toon van het verhaal wordt meteen aan het begin van Prinses Lolly gezet: hoofdpersoon Janneke trekt achter de gymzaal de nerd van de klas af. Deze scène is typerend voor de rest van het boek. Ik heb er lang over nagedacht of dit een geniale poging is om scholieren weer aan het lezen te krijgen of een slappe poging om met minderjarigenseks heel veel geld binnen te harken. Eigenlijk vrees ik het laatste.

Ik kreeg het idee dat de schrijver sommige scènes alleen heeft geschreven omdat hij ze zelf zo geil vond. Jannekes fantasie van seks met een hond was twee pagina’s lang en stond vol woordherhaling en ‘stoute’ woorden. Ik werd er als lezer niet warm of koud van, ik voelde alleen dat mijn rechterwenkbrauw omhoog kroop.

De hoofdpersonages zijn zo verknipt dat ik wel een kijkje in hun achtergrond had willen hebben: waarom heeft Janneke in godsnaam seks met haar broertje? Uit het verhaal kan ik niet precies opmaken hoe oud hij is, maar uit de beschrijving maak ik op dat hij nooit ouder dan tien jaar kan zijn. Dit boek zou ik niet aanraden vanwege de infantiele schrijfstijl, het gebrek aan diepgang en de onlogische opvolging van gebeurtenissen.

Zou jij dit boek willen lezen?