Prachtige rampspoed RECENSIE

Op de kaft prijkt een rode, cirkelvormige sticker die tegenwoordig garant staat voor succes. Op deze sticker staat: ''aanbevolen door E.L. James''

Nu moet je werkelijk waar onder een steen hebben gelegen, als je nog niet weet wie E.L. James is. Ook als er geen belletje gaat rinkelen bij de titel Vijftig tinten grijs, denk ik dat je het afgelopen halfjaar wat gesprekken gemist hebt. Echter, Prachtige Rampspoed lijkt qua thematiek wel op De Vijftig tinten trilogie: jonge, onschuldige maagd ontmoet een womanizer en begint een exclusieve relatie met hem. Daarentegen kent Prachtige Ramspoed niet een (in mijn ogen) ordinaire seksscène, maar wordt dit boek gekenmerkt door actie en spanning.

Het verhaal gaat over de achttienjarige Abby Albernathy. Samen met beste vriendin America is zij vertrokken naar de universiteit om het verleden achter zich te laten. Als de hunk van de universiteit (Travis Maddox) zijn oog op haar laat vallen, probeert zij hier heel nuchter mee om te gaan. Ze gaan een weddenschap aan. Op het spel staat: als zij wint, zal hij een maand monogaam zijn en als hij wint, zal zij een maand bij hem intrekken. Hij wint de weddenschap en Abby leeft een maand met Travis samen. Travis, een vrouwenverslinder en niet gewend om zich te binden, wordt halsoverkop verliefd op Abby. Ook Abby kan zijn charmes niet weerstaan. Dan komt het verleden van Abby toch bovendrijven: is hun liefde hiertegen bestand?

Het boek is een aantrekken-afstoten-verhaal van een jong stel dat studeert aan de universiteit. Het gaat continu over het bewaken van je eigen grens en de liefde voor een ander. De hoofdpersoon Abby is een eigenzinnig meisje met een duidelijke mening. De innerlijke strijd die zij levert staat centraal. Of Abby uiteindelijk zal vallen voor Travis of niet, dat laat ik in het midden, maar dat zij haar grenzen kent en bewaakt, is een mooi gegeven van dit boek. En voor de romantici onder ons: vele romantische passages passeren de revue.

Heb jij de Vijftig Tinten boeken gelezen en ben je gevoelig voor boeken met zo''n beruchte sticker op de kaft?

Prachtige rampspoed

Jamie McGuire

14 november 2012

ISBN 9789048816668
    Uitgever Mistral
    360 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Beautiful Disaster

Mistral

1  2  3  4  5
    (14 stemmen)

Abby doet haar best om haar duistere verleden te vergeten. Ze gedraagt zich dan ook voorbeeldig: ze rookt of drinkt niet, is trouw in relaties en zorgt dat ze haar zaakjes altijd goed op orde heeft. Wanneer ze als eerstejaars aankomt op de universiteit wordt haar kans op een nieuw leven al snel gedwarsboomd door Travis, die daar bekend staat als Mr. Onenightstand. Travis, een knappe jongeman vol tatoeages, is de ultieme charmeur. Abby wijst hem af, maar hij krijgt haar via een weddenschap toch in zijn macht...

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser

• Valentijn Kraai en meneer Dood – Jenny Spangler