Mijn bonzend hart RECENSIE

Stel je voor: je zoent bijna met de jongen waar je al eeuwen verliefd op bent, val je flauw! Dit overkomt de veertienjarige Anna in Mijn bonzend hart. Ze wordt met een ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. Daar blijkt dat haar hart niet meer goed functioneert en dat ze een nieuw hart nodig heeft...

Jammer vind ik het dat de flaptekst van het boek al een groot deel van het verhaal verklapt. Als je deze hebt gelezen, weet je immers al dat Anna''s hart niet meer goed functioneert en dat ze, als ze eindelijk met die leuke jongen zoent, flauw gaat vallen. Maar aan de andere kant kon ik daardoor ook niet wachten om aan het boek te beginnen, omdat ik wilde weten hoe het verder zou gaan met de prille liefde tussen Anna en David als ze te horen heeft gekregen dat ze een nieuw hart moet. En natuurlijk ook om te weten te komen of ze überhaupt op tijd een nieuw hart krijgt.

Mijn bonzend hart is een indrukwekkend verhaal over iemand die een harttransplantatie nodig heeft. Je leest tussendoor ook kleine stukjes uit Anna''s dagboek, waarin ze vertelt hoe bang ze is dat het nieuwe hart te laat komt. Ook schrijft ze, iets wat me ontzettend aan het denken heeft gezet, dat het een heel raar en verdrietig idee is dat iemand anders dood moet gaan zodat zij kan blijven leven. Sowieso zet het boek je aan het denken over het orgaandonor zijn. Het is natuurlijk wel een zwaar onderwerp, maar gelukkig wordt het ook afgewisseld met andere ''luchtigere'' verhaallijnen.

Een minpuntje aan het boek vond ik dat de manier waarop de personages praten niet altijd bij hun leeftijd past. Of dit aan de vertaling (het boek is oorspronkelijk Noors) of aan de manier van schrijven ligt, dat weet ik niet. Wel leuk is het dat de pubers uit het boek allerlei herkenbare problemen hebben: voor het eerst ongesteld, voor het eerst verliefd, ruzie met vriendinnen over jongens, etc.

Mijn bonzend hart is een aangrijpend verhaal over een verliefd meisje dat wacht op een orgaandonor.

Ben jij orgaandonor? Waarom wel/niet?

Mijn bonzend hart

1  2  3  4  5

Amanda, bijna veertien, verliest haar hart aan David, een nieuwe jongen in de klas. Maar wanneer eindelijk de eerste zoen in de lucht hangt, in de romantische duisternis van een boothuis, valt Amanda flauw. Ze wordt opgenomen in het ziekenhuis. Het vonnis van de dokters doet haar wereld kantelen. Ze heeft een vergrote hartspier. De enige remedie is een harttransplantatie.