De belevenissen van een muurbloem RECENSIE

Het is inmiddels even geleden dat The Perks Of Being A Wallflower voor het eerst in het Nederlands is uitgebracht. Nu er recent een film over dit boek is verschenen (met o.a. Emma Watson), staat het verhaal weer volop in de aandacht. En terecht. Hoofdrolspeler Charlie is een echte muurbloem. Hij is ontzettend slim en vindingrijk, maar ook terughoudend en sociaal onhandig. Dat maakt hem één van die scholieren die er wel is, maar ondertussen nooit opvalt. Tot hij op zijn school wat oudere leerlingen leert kennen. Sam en Patrick laten Charlie los in hun wereld, een wereld waarin vriendschap, liefde, drank en drugs centraal staan. Maar ook thuis krijgt Charlie genoeg op zijn bordje en maakt hij het een en ander mee. Hij gaat daar op zijn eigen, soms wat onhandige manier mee om en dat levert voor de lezer een prachtig boek op. Want er is er maar één aan wie Charlie zijn verhaal kwijt wil, en dat is aan jou.

Schrijver Stephen Chbosky heeft met De belevenissen van een muurbloem echt een unieke roman neergezet. Het boek is namelijk geschreven in de vorm van brieven die Charlie aan de lezer schrijft. Daardoor leest het verhaal anders dan anders, maar wauw, wat is het mooi en ontroerend. Charlie is niet even een personage dat je zo weer vergeet. Nee, je omarmt hem en het doet pijn hem aan het eind weer los te moeten laten. In Amerika is het boek op sommige scholen verboden omdat het te controversieel zou zijn. Er komen namelijk een hoop ‘zware’ onderwerpen aan bod (zelfmoord, homoseksualiteit, drugs etc.), maar daardoor is het boek heel aangrijpend. Dat er nu een film gemaakt is van dit geweldige boek, is dan ook volkomen logisch. De personages zijn goed uitgewerkt en er staan prachtig geschreven stukken tekst in het verhaal. Dit boek hoort zeker op het lijstje met boeken die je eens in je leven gelezen moet hebben.

Heb jij de belevenissen van een muurbloem al gelezen? Zo ja, wat vond je ervan?

De belevenissen van een muurbloem

Stephen Chbosky

20 november 2012

ISBN 9789044621594
    Uitgever Prometheus
    256 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Perks Of Being A Wallflower

Prometheus

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (19 stemmen)

Charlie gaat naar de bovenbouw. Hij is zeker geen sukkel, maar populair is hij ook niet. Zijn verlegen, hyperintelligente en sociaal onaangepaste karakter zorgt ervoor dat hij een muurbloem blijft. Charlie probeert op zijn eigen manier vat te krijgen op de wereld van dates, familiedrama's, seks en drugs. Gelukkig heeft hij vrienden die hem hier af en toe bij helpen. Op zijn eigen unieke, aandoenlijke en aangrijpende manier vertelt Charlie zijn verhaal aan de enige persoon die hij vertrouwt. Aan jou.

- Deze bestseller is verfilmd onder de titel The Perks of Being a Wallflower met in de hoofdrollen Logan Lerman en Emma Watson.