Fina RECENSIE

Het leuke aan dit boek vind ik dat het een fictief verhaal tegen een non-fictieve achtergrond is. Natuurlijk heeft de auteur af en toe wat concessies gedaan als dit beter uitkwam voor het verhaal, maar in grote lijnen is het historisch vastgelegd. Het verhaal speelt zich af in het Keulen van 1811, waar de Fransen 17 jaar na hun intocht nog steeds aardig wat voeten in de grond hebben. De smokkel in deze tijd was wijd verbreid. Napoleon wilde Engeland isoleren met een handelsboycot: geen Engelse producten meer op het Europese continent. Veel mensen - vooral de armen - verloren hierdoor hun baan en kwamen noodgedwongen in het smokkelcircuit terecht. Zo ook de vader van Fina...

Fina heeft geen makkelijk leven. Haar moeder overleed toen ze jong was en sindsdien probeert zij het huishouden draaiende te houden. Als haar vader aan het ''werk'' is, volgt ze vanuit een schuilplaats heimelijk de lessen van de dorpsschool. Niet alleen omdat ze dan eindelijk leert lezen en schrijven, maar des te meer omdat ze een glimp hoopt op te vangen van haar ''sterrenprins'', een knappe leerling die op de school rondloopt. Fina weet dat het een onmogelijke liefde is. Hij rijk, zij arm. Of kunnen dromen waarheid worden? Ondertussen moet ze ook nog zien te ontsnapen aan alle pogingen van haar vader om haar uit te huwelijken.

Het boek is bedoeld voor meiden vanaf een jaar of 14 en is - zoals zo mooi staat beschreven op de achterkant van het boek - het tweede deel in een serie in de sfeer van Jane Austen: ruisende rokken, trappelende paardenhoeven, glinsterende kroonluchters en een liefde die onmogelijk lijkt. Het boek leest lekker weg, het taalgebruik is niet moeilijk. Ik kan me voorstellen dat ik het op die leeftijd wel een leuk boek gevonden had, omdat het een spannend liefdesverhaal is dat zich afspeelt in een andere, best wel romantische, tijd. Als de sterrenprins Fina zijn liefde betuigt doet hij dit dan ook met behulp van gedichten en overdreven romantische woorden (soms een beetje lachwekkend, maar het schijnt voor die tijd heel normaal geweest te zijn). Het verhaal is spannend, omdat het maar de vraag is of Fina''s vader nooit betrapt zal worden bij de smokkel en of het Fina lukt om alle pogingen om haar uit te huwelijken af te buigen.

Af en toe kon ik me wel irriteren aan het feit dat sommige zaken een tikje té toevallig zijn. Als Fina''s vader wordt opgepakt wegens smokkel en zij op de vlucht is voor de politie wordt ze door niemand minder dan de familie van de sterrenprins in huis genomen. What are the odds? Maar aan de andere kant: wat maakt het uit? Lekker wegzwijmelen, hopen op een goed einde en daarbij ook nog iets leren over de geschiedenis van Europa. Wat wil je nog meer?

Hou je wel van historische chicklits? Of lees je liever over het hier en nu?

Fina

1  2  3  4  5

Keulen, 1811. Josefina (Fina) Bartel tobt wat af. Als dochter van een arme smokkelaar probeert ze alle pogingen van haar vader om haar uit te huwelijken van zich af te houden. Ondertussen probeert ze hun schamele huishouden draaiende te houden, en volgt ze heimelijk de lessen van de dorpsschool. Maar dan ontmoet ze een rijke jongen, uit een totaal ander milieu. Haar sterrenprins, noemt ze hem. Een liefde die onmogelijk is. Toch?