Coupé N° 6 RECENSIE

Heb je je ooit gewaagd aan zo’n dikke klassieker van een Russische schrijver als Tolstoj of Dostojevski? Dat zijn voor mij boeken waar je even de tijd voor moet nemen. Maar wanneer je het dicht slaat na de laatste pagina, ben je blij dat je doorgezet hebt. Daar hoopte ik ook op bij Coupé N° 6 van de Finse schrijfster Rosa Liksom. Helaas was dat niet het geval.

Coupé N° 6 heeft een interessant uitgangspunt: twee totaal verschillende mensen zijn tegen wil en dank tot elkaar veroordeeld tijdens de lange treinrit van Moskou tot Ulaanbaatar in Mongolië. De een is Anna, een jonge Finse student en de ander Vadim Nikolajevitsj Ivanov (“Zegt u maar gewoon Vadim”), een grofgebekte, wodkadrinkende Rus. Samen delen ze coupé nummer 6 in de Trans Siberië Express en als lezer reis je als het ware met hen mee.

Het boek voelt ook een beetje als een treinrit; zo’n treinrit waarbij je alleen maar naar buiten zit te kijken, omdat je je boek vergeten bent. Je komt wel vooruit, je verveelt je niet, maar echt heel boeiend is het niet. Datzelfde geldt voor Coupé N° 6. Het geeft een interessant kijkje in het Rusland van de jaren tachtig, maar het echte verhaal ontbreekt. Anna, de hoofdpersoon, leer je amper kennen. Waarom reist zij in haar eentje naar de andere kant van Rusland? Wie laat ze achter in Moskou? En hoe zij het uithoudt met Vadim (ze maken zelfs samen uitstapjes als de trein ergens langere tijd stilstaat), terwijl hij haar meerdere keren oneerbare voorstellen doet, is onbegrijpelijk.

Ten voordele van Liksoms eerste boek dat in het Nederlands vertaald is: schrijven kan ze. Het uitzicht uit de trein wordt altijd even beeldend beschreven, daarover kun je wel door blijven lezen. Maar daarvoor geldt hetzelfde als wanneer je in de trein zit: hoe mooi het uitzicht ook is, wanneer je reis geen doel heeft, kun je maar beter uitstappen.

Heb jij wel eens met de Trans Siberië Express gereisd? Hoe was dat?

Coupé N° 6

Rosa Liksom

1 oktober 2012

ISBN 9789057595394
    Uitgever Podium
    160 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Hytti nro 6

Podium

1  2  3  4  5

In deze vertelling delen een jonge Finse studente en een Rus met wodka en knoflook in zijn koffer een coupé van de Transsiberië Express. Dagenlang zijn de twee tot elkaar veroordeeld. Terwijl in ritmisch proza het landschap van Moskou tot Ulaanbaatar in Mongolië voorbijglijdt, zijn we getuige van een ontmoeting tussen twee passagiers die volslagen vreemden voor elkaar zijn. De jonge vrouw ontvlucht de coupé bij elke tussenstop, maar als de trein weer op gang komt rest haar niets dan naar de brute verhalen van de man tegenover haar te luisteren. Hij heeft een aantal jaren gevangen gezeten voor moord en is voor zijn werk op weg naar een bouwplaats in Siberië. Zij heeft op haar beurt haar geliefde achtergelaten in Moskou en gaat prehistorische rotstekeningen bekijken in Ulaanbaatar. Tegen alle verwachtingen in zoekt ze haar coupégenoot op als ze Mongolië eenmaal hebben bereikt.