Gered door een meisje RECENSIE

Op een donkere zondagavond wordt Sacha uit het water gevist door het meisje Jewel. Sacha is blij dat hij gered wordt van de dood, Jewel baalt ervan dat ze niet dood is. De twee tieners ontmoeten elkaar op het juiste moment. Beiden kampen ze namelijk met enorme problemen. Sacha is terminaal ziek en haalt het einde van het jaar niet meer, heeft een vader die er vandoor is gegaan met de tekenleraar en rouwt om zijn overleden moeder. Jewel heeft moeite met de verwerking van de dood van haar overleden broer, is in de steek gelaten door haar vader en is aan haar lot overgelaten door haar moeder.

Gered door een meisje is het debuut van Steph Bow, een jonge actieve blogger die ontdekt is door een redacteur van een grote uitgeverij. De achterkant van het boek geeft je het gevoel dat het een mooi maar verdrietig boek is, dat fris geschreven en ontzettend aangrijpend moet zijn. Naar mijn mening was dit helaas niet het geval.

Ten eerste vond ik het boek te vlot en te oppervlakkig geschreven om echt in het verhaal te zitten. Ik kon me moeilijk inleven in de hoofdpersonen en het verhaal maakte geen emoties bij me los, wat je wel zou verwachten als je zo de problemen van Jewel en Sacha hoort. Ten tweede kreeg ik het gevoel dat het verhaal over een jongen en een meisje van tien ging, in plaats van bijna volwassen mensen, vanwege de wat kinderlijke manier van schrijven.

De insteek van het verhaal vind ik heel mooi. Twee gekwetste tieners die de wrede wereld proberen te begrijpen en keer op keer alleen maar tegenslagen krijgen. De reden waarom het boek uiteindelijk niet in de smaak valt bij mij, heeft te maken met de uitwerking ervan. Het boek zou aangrijpend moeten zijn, het verhaal zou je aan het lachen en aan het huilen moeten maken en het zou je de pijn moeten laten voelen van de personages. Maar door de manier van schrijven heeft het verhaal niets bij me los gemaakt. Dit is helaas één van de boeken waar ik nooit meer naar om zal kijken nadat ik het dichtgeslagen heb.

Naar welke boeken kijk jij nooit meer om sinds je ze dichtgeslagen hebt?

Gered door een meisje

Steph Bowe

14 november 2012

ISBN 9789022556955
    Uitgever Boekerij
    208 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Girl Saves Boy

Boekerij

Tiener boeken

1  2  3  4  5

Vanaf het moment dat Sacha uit het water wordt gevist door Jewel weet hij dat ze hét is. Maar hadden ze elkaar niet wat eerder kunnen ontmoeten? Sacha is namelijk terminaal ziek. Vandaar dat hij die desbetreffende noodlottige zaterdagavond in een meer belandt met de intentie om zelfmoord te plegen. Ook heeft hij een moeder die niet al te lang meer te leven heeft én een vader die er zo nodig met de veel jongere (en bovendien mannelijke) tekenleraar vandoor moet gaan.En Jewel, die de frisse wind in zijn zwartgallige leven lijkt te zijn, brengt ook voldoende bagage met zich mee. Want waarom was ze er zo op gebrand om op een avond in een ijskoud meer te springen om een onbekende jongen te redden?