De toegift RECENSIE

Als jong meisje verslond ik de boeken van Carry Slee. Tieners die dingen deden die ik niet zo snel durfde of ontluikende liefdes die opbloeiden tot iets moois op een enorm gaaf schoolfeest… Tja, de boeken van Carry Slee staan voor mij voor jeugdsentiment. En dan word je geconfronteerd met Carry Slee, de schrijfster van boeken voor volwassenen. Raakt zij je dan ook zo sterk zoals ze je raakte in jouw tienertijd?

Het antwoord is: nee. Daar waar Carry Slee uitmuntend is en wat mij betreft ook ‘marktleider boeken jeugd’, vervult zij deze rol niet binnen het genre psychologisch verhaal voor volwassenen. Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat het geen mooi boek is, want dat is De toegift zeker wel!

In dit verhaal staat een jonge vrouw centraal, de lezer beleeft alles vanuit haar perspectief. Deze vrouw (haar naam wordt in het boek niet genoemd) heeft een moeder die totaal geen liefde voor haar heeft gehad en dit grote gemis betekent veel in haar verdere leven. Met een jongeman, Arnoud, sluit ze bijna een verbond: ‘wij houden wel van elkaar, wij laten elkaar nooit in de steek’. Jaren met Arnoud gaan voorbij. Maar dan komt de jonge vrouw de allermooiste vrouw tegen die ze ooit heeft gezien, ze kan haar ogen niet van haar afhouden… Ze is verliefd, verliefd op de dame die Esmée heet. Even verkeren ze in een driehoeksverhouding, maar toch wint de liefde van de twee vrouwen. Arnoud vertrekt, Esmée blijft. Esmée en de ik-persoon krijgen samen twee kinderen en de ik-persoon wordt langzamerhand de vrouw die zij altijd al wilde zijn: ze wordt een liefhebbende moeder, een goede echtgenote en… een gerespecteerde en succesvolle schrijfster.

Komt dit levensverhaal je bekend voor? Dat kan goed kloppen, het verhaal is autobiografisch en dat is voor mij een heel belangrijk, emotioneel gegeven. Als ex-Carry-Slee-fan is dit werk toch wel een kers op de taart! Over een bijzonder emotioneel bewogen leven lezen, vanuit de ogen van de persoon die dit alles heeft meegemaakt… Carry Slee, bedankt voor dit intieme kijkje in jouw leven!

Verslond jij als jong meisje ook de boeken van Carry Slee?

De toegift

1  2  3  4  5

In De toegift beschrijft Carry Slee de liefde tussen een jonge vrouw en haar twee geliefden. Ze zijn met elkaar verbonden door de pijn die ze in hun jeugd hebben ervaren, totdat de jonge vrouw voor zichzelf kiest. Op dat moment ontdekt ze de liefde en het ware schrijversschap. Ze trekt zich terug in de veilige wereld van haar boeken, maar door haar verlangen naar intimiteit en angst voor afwijzing, komt de relatie met haar uitgever onder druk te staan.