De laatste wens van Amelie RECENSIE

Het eerste wat ik denk als ik dit boek dichtklap is: ''Wat een bizar en raar, maar tegelijkertijd o zo mooi verhaal!''

De laatste wens van Amelie gaat over oncoloog Marlene die op een doodgewone dag bezoek krijgt van de mooie Italiaanse Amelie. Zij legt haar een bizar verzoek voor. De beeldschone Amelie is namelijk ongeneeslijk ziek en wil de tijd die haar rest doorbrengen met Marlenes man: Marcus. Marlene gelooft haar oren niet. Al die jaren heeft ze geen moment getwijfeld aan haar huwelijk. Als ze Marcus confronteert met het bezoek van Amelie, blijkt dat ze zich zwaar vergist heeft. Hij heeft inderdaad een affaire met Amelie, maar besluit het contact met haar te verbreken nu hij weet dat ze terminaal ziek is. Marlene neemt een moedig, maar ook gek besluit: als haar man Amelie niet steunt in deze moeilijk tijd, dan doet zij dat wel. Naarmate Marlene de speciale Amelie steeds beter leert kennen, ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen de twee.

Toen ik de flaptekst van het boek gelezen had, wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten. Het leek me zwaar onwaarschijnlijk dat ik me zou kunnen inleven in Marlene, die de de vrouw met wie haar man vreemdgaat helpt en steunt tijdens haar ziektebed en zelfs vriendinnen met haar wordt! Maar het gekke, en tegelijkertijd knappe, van schrijfster Nicole Walter is, dat ik op gegeven moment Marlenes beweegredenen ging snappen en me wél in de situatie in kon leven. Daarnaast weet de auteur een nogal zwaar onderwerp, het gaat immers over de dood, luchtig te brengen.

Mijn favoriete gedeelte uit het boek is het deel waarin Marlene en Amelie een paar weken naar Italië gaan. Ik heb heerlijk weg zitten dromen door de mooie beschrijvingen en waande me al pasta-etende in dit prachtige land.

Wel denk ik dat je de schrijfstijl van Nicole Walter óf geweldig óf erg vervelend vindt. Ze beschrijft namelijk alles wat er te zien, ruiken en horen valt tot in het kleinste detail. Het kan liggen aan het feit dat Nicole Walter niet alleen fictie schrijft, maar ook scenario''s voor televisie en dat dit doorsijpelt in haar schrijfstijl. Persoonlijk kon ik deze schrijfstijl in De laatste wens van Amelie erg waarderen.

Ja, De laatste wens van Amelie heeft mij aangenaam verrast!

Ben jij nieuwsgierig geworden naar De laatste wens van Amelie?

De laatste wens van Amelie

Nicole Walter

9 november 2012

ISBN 9789000315413
    Uitgever Van Holkema & Warendorf
    336 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Das Leben drehen

Van Holkema & Warendorf

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Op een doodgewone dag in maart wordt oncoloog Marlene benaderd door de beeldschone Italiaanse Amelie, die haar een bizar verzoek voorlegt. Amelie is ongeneeslijk ziek en vraagt Marlene haar laatste wens te vervullen: ze wil de tijd die haar nog rest graag doorbrengen met Marcus, Marlenes man. Marlene is verbijsterd. In al die jaren heeft ze geen moment getwijfeld aan haar huwelijk. Wanneer ze hem confronteert met het verhaal van Amelie, blijkt ze zich zwaar vergist te hebben. Niet alleen heeft Marcus inderdaad een affaire met Amelie, zodra hij hoort dat ze terminaal ziek is, besluit hij bovendien het contact met haar te verbreken. Marlene neemt een moedig besluit: als Marcus Amelie niet steunt, dan zal zij dat wel doen. En naarmate ze de bijzondere Amelie leert kennen wordt het steeds moeilijker om niet te gaan houden van de betoverende vrouw die haar man van haar heeft afgenomen.