Recept voor een gelukkig huwelijk RECENSIE

Recept voor een gelukkig huwelijk: het klinkt als een zelfhulpboek, maar dat is het niet. Wat het dan wel is? Een ultiem liefdesverhaal, geschreven met de nodige zelfspot, humor, spanning, eerlijkheid, herkenbaarheid, romantiek en afwisseling. Een geweldige debuutroman van schrijfster Melanie Gideon!

Alice, getrouwd met William en moeder van twee kinderen, kampt met het ‘is-dit-alles-gevoel’. Haar werk als dramadocente gaat prima, hun leven lijkt een goed geoliede machine, maar toch... zij en William brengen nauwelijks tijd met elkaar door, laat staan dat ze van elkaar weten wat ze bezighoudt.
Wanneer ze vervolgens een uitnodiging in haar mailbox krijgt om mee te doen aan een online onderzoek over het huwelijk in de 21e eeuw, heeft ze voordat ze het goed en wel beseft al op ‘ja’ geklikt. Onder een anonieme nickname, Echtgenote 22, wordt ze gekoppeld aan een online begeleider: Onderzoeker 101. Deze voorziet haar regelmatig van nieuwe vragen voor het onderzoek. Alice beantwoordt de vragen open en uitgebreid. Misschien wel te open en uitgebreid, aan een wildvreemde? Al snel ontstaat er een band tussen haar en Onderzoeker 101. Het contact via de mail en Facebook zorgt ervoor dat ze gevoelens krijgen voor elkaar. Maar Onderzoeker 101 is niet wie hij zegt te zijn...

Dit boek wordt werkelijk geen moment saai. Dat komt doordat het gevoelsleven van Alice wordt afgewisseld met de belevenissen rondom de maffe ouderraad van de school waar Alice werkt, haar vriendinnen, de dagelijkse dingetjes van het leven, het idiote gedrag van hond Jampo en de zorgen om haar kinderen. Het verhaal wordt het hele boek door opgeleukt door statusupdates op Facebook, e-mails en chatlogs, waardoor het geheel erg makkelijk weg leest. Het einde is even verrassend als briljant en beslist chicklit-waardig. Een absolute aanrader!

Zou jij mee doen aan een onderzoek over het huwelijk in de 21 eeuw?

Recept voor een gelukkig huwelijk

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

Misschien waren het de extra 2,5 kilo die ik was aangekomen. Misschien was het omdat ik dezelfde leeftijd zou bereiken die mijn moeder had toen ze stierf. Misschien kwam het omdat na bijna twintig jaar huwelijk mijn man en ik elkaar niets meer te vertellen hadden. Maar toen ik een anoniem online onderzoek ‘Huwelijk in de 21e eeuw’ in mijn inbox zag, wist ik nog niet hoezeer dat mijn leven zou veranderen.

- Lees alvast een voorproefje van het boek:

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton