Liefs uit Luxor RECENSIE

Merel, een jonge vrouw van 24 besluit na een verbroken relatie voor zichzelf te kiezen en haar droom uit te laten komen met een baan als stewardess. Tussen twee vluchten in, overnacht Merel een paar nachten in Sharm-el-Sheikh, dat in Egypte ligt. Hier ontmoet ze een jonge man, die voor dezelfde werkgever werkt. Ze heeft hem weinig gesproken, maar ziet de man toch vaak terug in haar dromen. Met dit gegeven in het achterhoofd, geniet ze samen met haar collega Amber van het luxe resort en de adembenemende onderwaterwereld.
De band tussen Amber en Merel wordt steeds hechter, en samen besluiten ze om terug te gaan naar het land van de Farao’s en de piramides. Dit keer niet voor een paar nachtjes in een luxe resort, maar voor een week op de Nijl. Eenmaal aangekomen in Luxor, verloopt de vakantie toch anders dan verwacht. Het wordt een vakantie vol liefde, haat, jaloezie, vriendschap en geluk. Een vakantie om niet snel te vergeten…

Liefs uit Luxor is alweer het tweede boek van Anita van Breukelen, de winnares van een verhalenwedstrijd uitgeschreven door tijdschrift Libelle. Eerder schreef ze al stukjes voor kranten en tijdschriften, en in 2011 debuteerde de schrijfster met het boek Kiezen of delen.

“Als ze op de luchthaven van Luxor zijn geland, verloopt alles anders dan gepland.” Nadat ik deze zin gelezen had op de achterkant van het boek, was ik erg nieuwsgierig geworden. Je verwacht een spannende wending in het verhaal waardoor alles verandert. Ik heb gewacht en gewacht op deze wending, maar iets onverwachts gebeurde er niet. Het verhaal sijpelt langzaam door en we gaan van Egypte, naar Nederland en weer terug, zonder dat er iets gebeurt wat het verhaal nieuw leven in blaast.

Het is zonde dat het boek voorspelbaar en ietwat cliché bleek te zijn, omdat het naar mijn mening ontzettend veel potentie had. Het is heerlijk om alles om je heen in het koude Nederland even te vergeten en je te wanen in het warme Egypte, met mysterieuze graven, indrukwekkende piramides en prachtige exotische vissen. Je hebt na het lezen van dit boek dan ook meteen de neiging het eerste de beste vliegtuig naar Egypte te pakken. Onder andere door deze exotische sfeer en het makkelijke taalgebruik lees je het boek in een paar uur uit. Perfect om een luie zondag mee door te komen. Het is eenvoudig en voorspelbaar, maar toch leuk en lekker luchtig.

Ben jij zelf wel eens in Egypte geweest?

Liefs uit Luxor

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Het maken van een Nijlcruise stond altijd hoog op het verlanglijstje van auteur Anita van Breukelen. Twee jaar geleden besloot ze die wens te vervullen. Gecombineerd met een week lang snorkelen in de Rode Zee was dit haar mooiste vakantie tot nu toe. Ze wilde haar unieke ervaringen van de daken schreeuwen, maar voor een schrijfster is daar een ander prachtig podium voor. Het werd het boek Liefs uit Luxor.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane